Strona 404 – jak powinna wyglądać by zatrzymywać klientów na stronie?

Gdy po intensywnych poszukiwaniach interesującej nas strony wydaje się nam, że właśnie odnaleźliśmy potrzebne informacje, a po wejściu w witrynę pojawia się komunikat – błąd 404 strona nie została odnaleziona – poziom naszej złości i rozczarowania jest tak duży, że jedyne co mamy ochotę w danej chwili zrobić, to opuścić stronę. Z pewnością spotkałeś się niejednokrotnie z taką sytuacją jako użytkownik. A czy jako właściciel strony podejmujesz działania, aby Twoi czytelnicy nie mieli takich doświadczeń?

strona 404

W dzisiejszym artykule przedstawimy Ci porady jak stworzyć stronę 404, która zamiast irytować będzie rozbawiać, angażować i zatrzymywać Twojego klienta w witrynie.

Co oznacza błąd 404?

Kiedy użytkownik wpisuje adres strony w przeglądarkę, zanim wyświetli mu się ona na ekranie, jego komputer wysyła żądanie danych do serwera. Serwer w odpowiedzi wysyła mu nagłówek HTTP, który w standardowej sytuacji zawiera kod 200, oznaczający, że wszystko jest w porządku i witryna wyświetla się prawidłowo. Jeżeli serwer napotka na jakikolwiek błąd – wyświetli się komunikat 404 not found, błąd 404 strona nie została odnaleziona, error 404 i tym podobne.

Poszczególne cyfry w kodzie mają swoje dokładne znaczenie: pierwsza 4 oznacza błąd popełniony przez użytkownika, na przykład błędnie wpisany adres strony bądź chęć wejścia na nieistniejącą już stronę. Dalsze cyfry wskazują na konkretne problemy – 0 to błąd składnikowy, a ostatnia 4 to komunikat o braku żądanego celu.

Jak błąd 404 wpływa na SEO?

Błędy 404 mogą zdarzyć się na każdej stronie www i jest to całkowicie naturalne. Treści na stronach ulegają ciągłym zmianom, w miejsce starszych pojawiają się te bardziej aktualne i z czasem podstrony z nieaktualnymi danymi przestają istnieć, a wówczas mamy do czynienia ze stronami 404. Błąd 404 nie jest problemem ze względu na SEO pod warunkiem, że zawartość tych podstron nie została całkowicie usunięta bez stworzenia odpowiedniej strony zastępczej.

Mówimy tu o sytuacji gdzie strona, na której pojawia się błąd 404, zawierała wartościowe linki z witryn zewnętrznych. Należy wówczas stworzyć przekierowanie z tej strony do innej, najbardziej odpowiedniej. Dzięki temu zachowana zostanie wygenerowana na niej wartość SEO, a użytkownicy którzy klikną w te linki nie będą narażeni na pierwsze negatywne wrażenie związane z Twoją witryną.

Oficjalne stanowisko Google w kwestii błędu 404 na stronie mówi, że jego występowanie nie ma wpływu na pozycję strony www w rankingu. Nie oznacza to jednak, że zupełnie nie mają one negatywnego wpływu na naszą witrynę. Jeżeli na stronie, która znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania na daną frazę i jest chętnie klikana przez użytkowników wystąpi błąd 404, to spowoduje on wzrost współczynnika odrzuceń. Użytkownicy przechodzący na naszą stronę po natrafieniu na błąd 404, będą ją opuszczać i powracać do pozostałych wyników. To z kolei realnie wpływa na pozycjonowanie stron www.

W takim przypadku naszym zadaniem jest dociec, dlaczego na pożądanej przez nas jako właścicieli podstronie pojawia się błąd i zrobić wszystko, aby go usunąć.

Strona 404 – najlepsze praktyki tworzenia

Dawniej strony 404 były ponure, smutne i umacniały w użytkowniku stan irytacji, dając tylko jedno rozwiązanie tej sytuacji – opuszczenia witryny. Dzisiaj marki stawiają na zabawne, angażujące strony 404, które zniwelują złość użytkownika i zaangażują go w konsumowanie innych treści w witrynie. Aby strona 404 oddziaływała w ten sposób powinna zawierać określone elementy, które przedstawiamy poniżej. Warto jednak pamiętać, że sama obecność tych komponentów to nie wszystko, liczy się także kreatywność przekazu!

Wyjaśnij co się stało

Strona 404 powinna w prosty sposób informować użytkownika, dlaczego się na niej znalazł. Najlepiej pomijając techniczne słownictwo, wyjaśnić potencjalnemu klientowi, że „strona, której szukasz jest niedostępna” lub „strona, której szukasz nie została odnaleziona”. Doskonałym przykładem jest strona 404 marki Starbucks oraz Plus, które nie tylko informują o braku szukanej witryny, ale również wyjaśniają co mogło być tego powodem i co możemy w tej sytuacji zrobić.

strona 404

strona 404

Sprowadź na właściwą drogę

Mimo że użytkownik nie znalazł poszukiwanej strony, skoro znajduje się na naszej witrynie, warto wykorzystać tą okazję i wskazać mu inne miejsca, które mogą przykuć jego uwagę. Wybierz najbardziej popularne podstrony w witrynie i umieść na stronie 404 linki do nich. Na przykład tak jak zrobił to Play:

strona 404

Daj możliwość wyszukiwania

Istnieje duża szansa, że użytkownik, który trafił na Twoją stronę 404, ma określone intencje, szukał czegoś konkretnego. Zapewniając mu pole do szybkiego wyszukiwania, dajesz możliwość powrotu na właściwą drogę i znalezienie produktu pokrewnego lub nawet tego samego, którego szukał. To dobry sposób na zatrzymanie użytkownika w witrynie.

strona 404

Pozwól zgłosić błąd

Możliwość zgłoszenia błędu to korzyść dla Ciebie. Przede wszystkim możesz dzięki temu dowiedzieć się o ważnej dla Ciebie, niedziałającej podstronie jak również możesz powiązać etap zgłaszania błędu przez użytkownika z przeniesieniem go na przykład do etapu, z którego może rozpocząć zakupy w Twoim sklepie online.

strona 404

Zamień błąd w pozytywne doświadczenie

Podarowanie użytkownikowi czegoś, zazwyczaj kuponu rabatowego, to bardzo dobry sposób, aby złagodzić negatywne odczucia po braku szukanej strony. Dzięki temu z niezadowolonego użytkownika możesz zyskać klienta. Wystarczy po prostu stworzyć dobrą stronę 404, tak jak zrobił to na przykład Helion:

strona 404

Postaw na humor!

To coraz częstszy trend w tworzeniu stron 404. Gdy Twój klient czerwieni się ze złości, bo na Twojej stronie napotkał na błąd 404, spróbuj go rozśmieszyć – nie masz przecież nic do stracenia. Nie ma nic lepszego na taką sytuację niż stworzenie czegoś zabawnego i interaktywnego, co pozwoli użytkownikowi zapamiętać nie błąd 404, ale naszą markę jako otwartą i wyjątkową.

strona 404

 

strona 404

 

 

strona 404

 

strona 404

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

NAPISZ DO NAS

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Data dodania: 30/10/2017   Autor: Agata Strzębska

tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Marcins pisze:

    Ogólnie dobrze żeby 404 była w miarę zabawna – wtedy klient chętniej nam przebaczy takie niedopatrzenie

  2. Maria pisze:

    Fajne przykłady. Zainspirowałaś mnie

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to