Jak się przebranżowić i zacząć pracę w marketingu internetowym?

    Pytanie o to, jak się przebranżowić i zacząć pracę w marketingu internetowym pada coraz częściej. Nie ma jednak powodu do zdziwienia. Dzisiejsze czasy są bardzo dynamiczne. W związku z pandemią, z którą przyszło nam się zmierzyć, świat zaczął zmierzać w innym kierunku, a wiele branż musiało zmienić obszar działania.

    Jak się przebranżowić

    Zwrot w stronę marketingu internetowego okazał się globalnym ruchem. Sektory e-commerce oraz digital marketing to jedne z tych, które pomimo panującej sytuacji na świecie, odnotowały zysk oraz duży wzrost.  Domeną pracy w internecie szybko, więc stała się pewność zatrudnienia. W końcu większość interakcji przeniosła się do świata online, a zapotrzebowanie na usługi marketingowców stale rosną.

    Nic dziwnego, że w wyszukiwarkach coraz częściej pada pytanie „jak się przebranżowić?”. Zmieniające się potrzeby konsumentów, nowe technologie i oczekiwania zupełnie innych rozwiązań, stworzyły możliwości dla innowacji i rozwoju branży. Więcej o tym jak zmieniło się życie w internecie w 2020 roku, przeczytać można w naszym artykule.

    W związku z tym trendem powstała też szansa dla tych osób, które postanowiły zmienić kwalifikacje i rozpocząć przygodę z pracą w świecie online. 

    Dlaczego warto się przebranżowić?

    Zatrzymanie internetowej ekspansji jest raczej wątpliwe. Nie możemy zakładać, że cofniemy się do tego, co było przed pandemią, ponieważ rozwiązania, które zostały zastosowane, doprowadziły do znacznego wzrostu wygody oraz komfortu zakupów.

    To powoduje, że branża digital marketingu dostarcza obecnie niezbędne narzędzia dla rozwijających się biznesów. W związku ze wzrastającą chęcią poszerzania możliwości świadczonych usług o te dostarczane w świecie wirtualnym obserwuje się, że popyt na usługi internetowe będzie stale rosnąć. O perspektywie sklepów internetowych w e-commerce pisała nasza PR Managerka – Ola  Sawicka, a z szacunków w artykule wynika, że do 2026 roku sektor e-commerce będzie wart 156 mld złotych. Stabilność zatrudnienia w tym przypadku jest, więc większa niż w innych sektorach, które tak pozytywnych prognoz na najbliższą przyszłość nie mają. Pewność posady to niebywała zaleta miejsca pracy, dlatego warto rozważyć przebranżowienie i zmienić pracę z obecnej na tę w marketingu. Ma to ogromny wpływ na redukowanie stresu, a to z kolei  bardzo ważny argument, co do wprowadzanych zmian w naszym życiu.

    Poszerzanie swojej wiedzy i zdobywanie nowych umiejętności to jedne z pierwszych czynności, które powinniśmy podjąć na drodze do przebranżowienia. Wymagają one od nas chęci rozwoju i konsekwencji w działaniu. Jeżeli jesteśmy osobami, które lubią się uczyć, pracując w tej branży, zdecydowanie nie będzie nam się nudzić. Stale wprowadzane aktualizacje, pojawiające się nowe trendy, a także baczne obserwowanie rynku powoduje, że marketer musi być wyczulony na zmiany oraz posiadać zdolność do szybkiej reakcji na nowe sytuacje. Dynamika pracy urozmaica więc nasze obowiązki i odpycha wkradającą się rutynę, co jest niezwykle ważne dla osób, które w pracy poszukują wyzwań i stałego samodoskonalenia. 

    Trudnością przestało być także to, gdzie szukać informacji o wspomnianym przebranżowieniu. Dostęp do wiadomości na ten temat wzrasta razem z zapotrzebowaniem do tworzenia dobrych zespołów w agencjach. Warto spróbować zmienić kwalifikacje choćby po to, aby skorzystać z możliwości poszerzenia kompetencji w tym zakresie i jeszcze bardziej zwiększyć swoją wartość jako osoby poszukującej na rynku pracy.

    Jedną z zalet bycia marketerem jest także coraz częstsza możliwość pracy zdalnej. W ogłoszeniach firm, gdzie widzimy oferowaną formę pracy jako tą online, ograniczają nas już tylko najbardziej wymagane kompetencje i oczekiwane przez nas warunki zatrudnienia. Lokalizacja nie jest już największym problemem, ponieważ mając dostęp do internetu oraz sprawnego sprzętu możemy pracować z każdego zakątka świata. To znacznie poszerza nasze możliwości i daje nam przez to większą szansę na znalezienie pracy.

    W EACTIVE każdy samodzielnie decyduje o tym, jak chce pracować. Elastyczność w wyborze formy pracy jest pozytywnie odbierana przez nasz Zespół. To pozwala utrzymać nam zadowoloną Drużynę E, która dostosowuje pracę do swoich indywidualnych potrzeb oraz pozyskiwać specjalistów z całej Polski. Obawa przed pracą zdalną nie jest już też tak powszechna, ponieważ z biegiem czasu mieliśmy dużo okazji do wypróbowania różnych metod zwiększających nasz komfort pracy oraz planowania produktywnej pracy online. Zwiększanie efektywności podczas pracy zdalnej, więc nie jest już tak trudne na ten moment jak było początkowo. 

    Od czego zacząć?

    Przebranżowienie do świata digital marketingu niesie ze sobą bardzo dużo zalet oraz ogrom informacji z wielu źródeł.

    Najlepiej zacząć od dobrego reaserchu i przed ostateczną decyzją o zmianie swojej profesji znaleźć odpowiedzi na podstawowe pytania: 

    • Jakie wady i zalety ma dane stanowisko? 
    • Jakie są przeciętne zarobki i czy są one wystarczające? 
    • Czy sposób pracy jest komfortowy i odpowiedni? 
    • Jak wyobrażamy sobie nasze obowiązki w pracy? 
    • Co cenimy w pracy? 

    Pozyskując informacje, nie bójmy się pytać znajomych, którzy obracają się w branży. Zatrudnieni w danym sektorze mają najczęściej największe pojęcie o tym jak wygląda praca w rzeczywistości. 

    Korzystajmy też z kontaktu z firmami, które nas interesują. Obserwujmy ich social media i weryfikujmy, czy wartości, które są istotne dla danego miejsca pracy, mają pokrycie w faktycznych działaniach i są ważne również dla nas. Kontakt z działem HR, może pozwolić nam poszerzyć wiedzę o przykładowy zakres obowiązków, lub wymaganych kwalifikacji na określone stanowisko, a to również pomoże w podjęciu decyzji.

    Warto jednak dodać, że wprawdzie internet jest kopalnią wiedzy, ale informacje tam mogą być także złudne. Uważajmy na to, co czytamy, gdyż fora internetowe z opiniami o pracodawcy mogą być zapełnione opiniami, które nas przerażą. Zazwyczaj osoby komentujące starają się podzielić wiedzą o firmie lub pracy, gdy ta nie spełniła ich oczekiwań. Próbują wtedy ostrzec przyszłego kandydata o mankamentach, jakie ma dane przedsiębiorstwo, albo zagrożeniach, jakie niesie profesja. Warto weryfikować słowa internetowych ekspertów pod względem tego co ważne jest dla nas. Nie wolno ich lekceważyć, natomiast pamiętajmy, że każda osoba ma inne priorytety, jeżeli chodzi o swoją pracę oraz  preferencje, co do otrzymywanych benefitów. 

    Skąd czerpać wiedzę do przebranżowienia

    Skąd czerpać wiedzę?

    Mając dostęp do internetu, otwiera się przed nami nieograniczona ilość wiedzy.  Często jest to wiedza dostępna zupełnie za darmo, więc warto poświęcić swój czas na wyszukiwanie treści. Możemy również znaleźć kursy, które  kończą się certyfikatem, aby już na tym etapie otrzymywać potwierdzenia zdobywanych kwalifikacji. Takie certyfikaty dobrze prezentują się na profilach kandydatów na LinkedIn i z pewnością zainteresują rekrutera sprawdzającego CV.  Form pozyskiwania wiedzy jest bardzo dużo, dlatego warto wypróbować przynajmniej kilku z nich, aby móc ocenić, które ze sposobów uczenia się są dla nas odpowiednie i optymalne. 

    Social Media 

    Na przeglądaniu treści w social mediach spędzamy ogromny procent całej naszej aktywności online. Dlaczego więc nie skorzystać z tego i nie poszukać kont wartościowych merytorycznie? Od dłuższego czasu, wśród twórców popularnym stało się dodawanie darmowych treści pełnych aktualnej wiedzy. Eksperci dzielą się nią ze swoimi odbiorcami, jednocześnie pozyskując zaangażowaną społeczność. Przekazywana wiedza może mieć między innymi formę  e-booka, postów na Instagramie potocznie nazywanych „karuzelami” lub filmików na Tik Toku. Jedyne co musimy zrobić to odszukać konto, które przekazuje wiedzę w odpowiedni dla nas sposób.

    Platformy z kursami

    Warto również zainteresować się platformami oferującymi kursy online. 

    Z dostępnych, darmowych kursów słynie Google, który ma w swojej ofercie wiele darmowych materiałów dotyczących Marketingu Online. Jeżeli nie mamy problemu z obcymi językami, to możemy śmiało zainteresować się także stronami zagranicznymi. Przykładowym źródłem darmowej wiedzy  jest HubSpot Academy. 

    Platformą z płatnymi kursami, która oferuje szeroki zakres dostępnych materiałów, jest Udemy,  a także LinkedIn Learning. Kursy tam zazwyczaj są płatne, jednak warto obserwować dostępne promocje. 

    Jeżeli zależy nam na certyfikacie po zrealizowanym kursie, czytajmy dokładnie warunki przeprowadzanego kursu. Szczególnie darmowe formy mają ten mankament, że same lekcje są dostępne bez opłat, natomiast oficjalne potwierdzenie ich opanowania już wymaga poniesienia kosztów. 

    Podcasty 

    Dla osób, które nie lubią czytać, lub wiedzę wolą przyswajać podczas innych aktywności, dobrym rozwiązaniem będą podcasty branżowe. Jednakowo Spotify, YouTube, Tidal jak i AppleMusic to platformy streamingowe, na których odnajdziemy wiele propozycji w zależności od interesującego nas tematu. 

    W ostatnim czasie Sebastian Heymann- Head of SEO w EACTIVE miał okazję nagrać swoje przemyślenia w temacie słów kluczowych z błędami i ich wykorzystania w reklamie. (https://www.youtube.com/watch?v=36lbZRVmbO8). Pamiętajmy, że wysłuchanie takiego podcastu, może ogromnie pomóc nam na rozmowie kwalifikacyjnej, gdzie dzięki ciekawostkom branżowym możemy zapaść w pamięć przyszłemu przełożonemu. 

    Konferencje i webinary

    Przez obostrzenia związane z pandemią, wiele wydarzeń, które miały miejsce stacjonarnie w różnych zakątkach Polski, przeniosło się do Internetu. Jest to bolesne ze względu na brak możliwości rozmowy na żywo z prelegentami, ale daje duże możliwości na rozwój bez konieczności dalekich dojazdów. Nagrania z webinarów oraz konferencji live są udostępniane w social mediach firm, więc wiedza płynąca od ekspertów jest ogólnodostępna i najczęściej darmowa. Przykładem są publikowane wystąpienia z TEDx Talks, natomiast na Facebook’u stale wyświetlają się webinary online, do których można dołączyć, zapisując się na wydarzenia. 

    Książki oraz artykuły

    Literatura związana z marketingiem jest bardzo obszerna. Dotyka ona praktycznie wszystkich zagadnień z branży i może stanowić kompendium podstawowej wiedzy teoretycznej. Również wszechobecne artykuły na blogach czy w pismach branżowych są kopalnią aktualnych treści oraz ciekawostek. 

    Na naszym blogu wyróżnionych jest aż 8 kategorii, gdzie znajduje się ogromna ilość darmowej wiedzy dostarczanej przez naszych specjalistów. Dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z digital marketingiem, będzie to źródło wiedzy z odpowiedziami na nurtujące pytania oraz ciekawymi case’ami naszych klientów. 

    Rodzaje pracy w digital marketingu

    Specjalizacji zajmujących się marketingiem internetowym jest wiele. Nowe problemy generują potrzebę nowych rozwiązań, a co za tym idzie, niezbędne staje się tworzenie nowych stanowisk, odpowiadających na stawiane wyzwania. 

    Na sukces klienta składa się wiele czynności, które może wykonywać jedna osoba lub tak jak w EACTIVE cały zespół projektowy. Wszystko zależne jest od przyjętej strategii. W przypadku drugiego scenariusza każdy członek Zespołu w pracy projektowej jest odpowiedzialny za pulę zadań, które muszą zostać należycie wykonane, aby poszczególne etapy mogły być sfinalizowane.

    W marketingu internetowym wyróżniamy wiele obszarów, w ramach których wykonywane są zadania wymagające różnych kwalifikacji. Aby finalnie przynieść klientowi sukces, a samemu sobie satysfakcję z pracy dobrze jest sprecyzować, w którym obszarze nasza praca byłaby najbardziej efektywna i zwyczajnie dla nas przyjemna. Główne działy, jakie wyróżniamy i przydatne narzędzia, które warto opanować przed podjęciem poszukiwań w branży, zostały przedstawione poniżej: 

    SEO  (Search Engine Optimization)

    Zadaniem tego działu jest szeroko pojęta optymalizacja stron. Zadania, które związane są z SEO to między innymi audyt stron www, analiza i tworzenie słów kluczowych, oraz wdrażanie rozwiązań na serwisach klientów. 

    Przygotowując się do pracy w tym obszarze, warto poznać takie narzędziami jak  przykładowo Google Search Console, Senuto, Majestic, Brand24, Link Research Tools, ScreamingFrog.

    PPC (Pay Per Click)

    Osoby zajmujące się PPC to osoby odpowiedzialne za płatną reklamę. Oznacza to, że operują one płatnymi linkami oraz kampaniami bannerów umieszczanymi w sieci wyszukiwania, oraz sieci reklamowej tak, aby wyświetlały nam się poszukiwane przez nas treści. 

    Narzędzia, które przydadzą nam się na takich stanowiskach to Google Ads, Google Analitycs, Google Tag Manager, Facobook Ads.

    Content Marketing

    Na  content marketing składa się wiele czynności. W ramach tego działu możemy skupiać się na tworzeniu wartościowych treści, ale również obejmują one działania strategiczne, planowanie oraz optymalizację kampanii, czy też dystrybucje tekstów. 

    Naszą uwagę na start powinny przyciągnąć takie narzędzia jak Senuto, Semstorm, Ahrefs, Answerthepublic, Ubersuggest.

    Copywriting

    Copywriter to osoba tworząca teksty reklamowe, które następnie trafiają do wykorzystania w publikacji. Osoby pracujące nad takimi tekstami przygotowują je, aby służyły jako slogany reklamowe, opisy produktów, artykuły na blogu czy nawet scenariusze reklam telewizyjnych. Należy pamiętać, że muszą one znać podstawy pozycjonowania, ponieważ ich tekst musi współgrać z wymaganiami wyszukiwarki. 

    W pracy przydadzą nam się Senuto oraz Ahrefs.

    Social Media

    To działania w najpopularniejszych mediach społecznościowych, które wiążą się z budowaniem marki oraz pozyskiwaniem odbiorców dla naszego pracodawcy lub naszego klienta. Będziemy poruszać się tutaj między innymi na platformach takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok czy YouTube. Wszystko zależne jest od przyjętej strategii marki. 

    Narzędzia do opanowania, które będą nam bardzo pomocne to: Brand24, Google Analytics, Hootsuite, Content Calendar.

    UX Design (User Experience Design)

    UX Design związane jest z projektowaniem stron, makiet, aplikacji oraz niezbędnych narzędzi, aby wyświetlany przez naszych klientów produkt na stronie oglądało się poprawnie i przyjemnie dla oka. Sam proces zakupowy na stronie powinien być zaprojektowany tak, aby był jak najbardziej intuicyjny i zachęcający do działań. 

    Przyda nam się tutaj pakiet Adobe, szczególnie Adobe Illustrator oraz Adobe Photoshop, ale także Google Analytics i Personapp.

    Grafika Komputerowa

    Jest to obszar, podobnie jak UX Design, związany z projektowaniem. Praca jako grafik w marketingu wiąże się najczęściej z kreacją wizualną marki oraz materiałów promocyjnych. Dołączając do pracy w tej dziedzinie dobrze gdy lubimy tworzyć i mamy wyczucie co do trendów i ogólnej spójności. 

    Podstawowe narzędzia to programy z pakietu Adobe, w zależności od formatu tworzonych treści. 

     

    W każdym z tych działów czekają na nas różne stanowiska, w zależności od naszego doświadczenia i umiejętności.

    Innym rodzajem pracy niż ta na etacie, jest forma, którą przyjmuje tak zwany freelancer. 

    Jest to osoba określana mianem wolnego strzelca. Nie ma nad sobą zwierzchnika, nie pracuje na etacie, a miejsce pracy jest dowolne. Sposób ten jest bardzo dobry na samym początku drogi w marketingu, ponieważ pozwala na budowanie portfolio w pracy z klientem oraz powoduje, że nabieramy wprawy oraz doświadczenia w danej dziedzinie, bez konieczności porzucania dotychczasowego źródła zarobku. Zarabianie jako freelancer, jest dodatkowym zastrzykiem gotówki dla budżetu domowego, ale także dobrą formą nauki na start. Warto jednak pamiętać, że ta opcja nie umożliwia uczenia od lepszych członków zespołu, a także ryzyko doświadczenia bazującego na małej ilości przypadków. W agencji marketingowej ilość usług świadczonych dla klientów osiąga bardzo dużą liczbę, co przekłada się na naszą wiedzę i umiejętności.

    Podchodząc do pracy w charakterze freelancera, warto na początku zasięgnąć także porady prawnej, aby nasza działalność była w pełni legalna i nie naraziła nas na konsekwencje. 

     

    Chcąc się przebranżowić, należy pamiętać, że sam proces rozpoczyna się od chęci nauki nowych zagadnień niosących dla nas nowe możliwości.  Nie warto także zniechęcać się do rozpoczętej przygody, w momencie gdy ilość wiedzy do opanowania nas przytłoczy. Jest to częsty problem, gdy chcemy uczyć się nowych dziedzin, a ilość rzeczy do nauki, zamiast maleć, to cały czas rośnie. Przebranżowienie to proces, który wymaga cierpliwości. Musimy przeznaczyć swój wolny czas na naukę nowych umiejętności, które z początku będą trudne, ale wraz z każdym kolejnym artykułem lub webinarem będą stawały się bardziej przystępne. Gdy dołożymy do tego zadania praktyczne, zaczniemy zauważać, iż jesteśmy coraz lepsi z dnia na dzień. Dodatkowo warto początkowo przyswajać wiedzę na wiele sposobów, tak aby ten wybrany przez nas był maksymalnie dopasowany do naszego stylu nauki i przez to jeszcze bardziej efektywny.  

     

    Wszystko, co nowe zazwyczaj jest wyzwaniem i nie ma co do tego wątpliwości. Jeżeli więc zdecydujemy się na zmianę branży na tę związaną z digital marketingiem, warto odpowiednio się przygotować i… rozpocząć nową, świetną przygodę!

     

    Za wszystkich, którzy decydują się na ten krok, oczywiście trzymamy kciuki! :)

    Przejdź do komentarzy
    Ocena artykułu:
    4.9/5 (8)

    Komentarze

    Dodaj komentarz

    1. Jacek pisze:

      Ja osobiście zdecydowałem się na studia podyplomowe. Zacząłem myśleć nad zmianą zawodu już dawno i zastanawiałem się, jak najlepiej to zrobić. Możliwości jest naprawdę dużo, miałem niemały ból głowy. Niemniej jednak wybrałem WSKZ i kierunek Psychologia sprzedaży i marketingu, bo mogę łączyć studia z pracą.