Optymalizacja konwersji – co to takiego?

Optymalizacja konwersji może przynieść Ci wiele korzyści – sekret tkwi we wprowadzeniu odpowiednich zmian na Twojej stronie, które mogą zwiększyć konwersję. Poznaj pojęcia współczynnika, optymalizacji oraz  stopy konwersji i zobacz, co możesz zrobić, aby uzyskać oczekiwane efekty! Z poniższego wpisu dowiesz się również gdzie oraz w jaki sposób wdrożyć zmiany, aby wprowadzić swój biznes na wyższy poziom! #wiemyjak

Optymalizacja konwersji - twoja strona to tor przeszkód?

Co to optymalizacja konwersji i jej współczynnik? Poznaj definicję tego procesu!

Optymalizacja współczynnika konwersji (CRO) to proces polegający na zwiększeniu liczby użytkowników strony, którzy podejmują oczekiwane działanie.  Natomiast sam współczynnik konwersji to odsetek odwiedzających witrynę (np. Twojego sklepu), którzy wykonują pożądaną przez Ciebie czynność taką jak:

  • Zakup produktu,
  • Wypełnienie formularza kontaktowego, 
  • Zarejestrowanie się w usłudze.

Do CRO można podejść na dwa sposoby:

  1. Sposób to podejście standardowe (inaczej zwane matematycznym). Polega koncentrowaniu się na wartościach procentowych konwersji.
  2. Rozwiązanie to optymalizacja współczynnika konwersji oparta na zrozumieniu użytkownika Twojej strony i dokładnym zrozumieniu tego co napędza oraz hamuje potencjalnego klienta w dokonaniu oczekiwanego działania.  

Znajomość podstawowych pojęć, takich jak: stopa konwersji i optymalizacja konwersji jest konieczna, aby wprowadzić zmiany zapewniające najlepsze wrażenia użytkowników, a następnie generujące  oczekiwane zyski.

Optymalizacja konwersji w e-commerce

Witryna e-commerce, która przyciąga wielu subskrybentów, potencjalnych klientów odnosi sukcesy sprzedażowe, ponieważ jej współczynnik konwersji jest optymalizowany. Celem każdej zmiany wprowadzonej na stronie powinno być: ułatwienie kupującym odnalezienia poszukiwanych przedmiotów, dodanie ich do koszyka, bezproblemowe sfinalizowanie transakcji oraz powrócenie w przyszłości po kolejne produkty. Kiedy wszystkie te elementy w Twoim sklepie zostaną usprawnione, zauważysz mniejszą liczbę porzuconych koszyków oraz większą sprzedaż.

E-commerce: jak projektować strony, które konwertują? 

  1. Zadbaj o bezpieczeństwo strony — symbole bezpieczeństwa takie jak certyfikat SSL i pieczęcie witryny, pomagają użytkownikom czuć się bezpieczniej na stronie oraz podjąć decyzję o płatności na stronie e-commerce.  Przypominamy, że adres URL witryny powinien zaczynać się od liter HTTPS, a nie HTTP oraz posiadać symbol zamkniętej kłódki.
  2. Używaj wysokiej jakości zdjęć produktów —  zanim użytkownicy dokonają zakupu, oceniają Twoją markę oraz produkty na podstawie zdjęć zamieszczonych na stronie. Wysokiej jakości fotografie zapewniają klientów, że kupują właściwy produkt. W rezultacie zdjęcia mają znaczący wpływ na współczynnik konwersji w e-commerce. Warto również zadbać o możliwość odpowiedniego powiększenia zdjęcia oraz odpowiednią ilość zdjęć produktu.
  3. Dodaj możliwość autouzupełnianiaformularz z danymi klienta, wystawienie faktury oraz dane do dostawy przesyłki to konieczne informacje, jakie Twój klient musi uzupełnić przy każdym zakupie za pośrednictwem sklepu internetowego. Udostępnij możliwość autouzupełniania formularzy a zaoszczędzisz czas zamawiającego i zbudujesz miłe skojarzenie z Twoją marką. 

Osiągaj cele krok po kroku, czyli czy mikrokonwersje mają znaczenie?

Konwersje, na które właściciele e-commerce najczęściej zwracają uwagę to makrokonwersje, które są wykonywane przez niewielką część odwiechających.  Biorąc pod uwagę średni współczynnik konwersji w  e-commerce, który według raportu Digital Experience Benchmark 2022  w 2021 roku wyniósł 2,96%, można dojść do wniosku, że ponad 97% ruchu na stronie jest bezwartościowa. A to oczywiście nie prawda. Mikrokonwersje takie jak: 

  • Pozostawienie komentarza, 
  • Obejrzenie filmu, 
  • Udostępnienie treści, 
  • Zapoznanie się z więcej niż jednym artykułem na stronie. 

To działania, które świadczą o zaufaniu lub budowaniu zaufania do danej strony przez użytkownika. Oraz mogą przewidywać makro konwersje w przyszłości. Każde nawet to mniejsze działanie podjęte przez odwiedzających może oznaczać wzrost współczynnika konwersji w dłuższej perspektywie. 

Konwersja z Ads

O konwersji pisaliśmy już nie raz, jednak w gwoli przypomnienia warto zaznaczyć, że określa ona pożądane przez nas działania wykonywane przez użytkownika (mogą być różne w zależności od postawionych sobie celów – np. dokonywanie zakupu, rejestracja, czy dodanie produktu do koszyka). Przykładowo gdy prowadzimy kampanię Google Ads, bardzo istotne są informacje dotyczące skuteczności reklamy, jak i dane związane z zachowaniem klienta na stronie po kliknięciu naszej reklamy. Konwersje w Google Ads można precyzyjnie określić – pomaga w tym mierzenie konwersji w Google Analitycs, czy śledzenie konwersji. Często zdarza się, że osoby, które przejdą z reklamy na stronę, nie zachowują się w sposób, jakbyśmy tego oczekiwali. Wtedy okazuje się, że za ten stan rzeczy może być odpowiedzialna strona.

Stopa konwersji to natomiast nic innego, jak stopień, w jakim liczba wizyt na stronie przekłada się na liczbę zrealizowanych celów (inaczej współczynnik konwersji). By ją podnieść, a tym samym zwiększyć zyski naszej strony internetowej, powinniśmy zadbać o optymalizację konwersji. Są to wszelkie zabiegi i zmiany na stronie, mające na celu ułatwienie użytkownikowi poruszanie się po witrynie i podjęcie decyzji, a tym samym zrealizowanie pożądanego przez nas celu.

Gdzie wdrożyć strategię CRO? Zwiększ konwersję swojej strony

 1. Strona główna. To właśnie ona robi pierwsze wrażenie na Twoim kliencie — warto zadbać, aby było ono jak najlepsze. Strona główna musi nie tylko przyciągnąć do siebie użytkowników, ale również przytrzymać ich przy sobie.  Jedne z ważniejszych elementów strony, o jakie należy zadbać to: kolorystyka, nawigacja oraz czas ładowania. 

2. Strona cenowa. Cena towaru czy usługi to najważniejsza informacja dla potencjalnego klienta. To ona w większości przypadków zadecyduje o tym, czy użytkownik podejmie decyzję  o zakupie Twojego produktu. Dobrym rozwiązaniem jest wypisanie cechy produktu czy usługi, jakie decydują o danej cenie, a także umieszczenie formularza kontaktowego lub numeru telefonu, dzięki którym użytkownicy mogą poprosić o wycenę.

3. Blog. To miejsce, którego czytelnicy mogą stać się Twoimi klientami, dzięki odpowiednio przeprowadzonej kampanii optymalizacji konwersji. Czytelników branżowych treści za pomocą jednego kliknięcia CTA możesz odesłać do Twojej oferty lub poprosić o adres e-mail w zamian za dostęp do dodatkowych treści (tworząc tym samym bazę potencjalnych klientów faktycznie zainteresowanych Twoją branżą). 

Co możemy optymalizować?

Optymalizacja konwersji jest ciągłym procesem polegającym na wprowadzaniu małych zmian w witrynie, które mogą podnieść stopę konwersji. Na stronie znajduje się wiele elementów, które można sprawdzić, przetestować, czy zmienić. Przykładowo będą to:

  • Formularz kontaktowy,
  • Grafiki,
  • Treść,
  • Przyciski call to action,
  • Proces dodania produktu/usługi do koszyka,
  • Szata graficzna,
  • Nawigacja strony,
  • Układ elementów na stronie.

Optymalizacja konwersji -elementy, które możesz zmieniać w ramach optymalizacji

Odbiorca — najlepsze narzędzie do optymalizacji strony 

Użytkownik Twojej strony to “darmowe narzędzie”, z którego należy korzystać, chcąc stworzyć stronę, która będzie konwertować tak, jak tego oczekujesz. Pierwszy krok to słuchanie tego co o Twojej stronie mają do powiedzenia odwiedzający. Sprawdzenie strony www zapewnia wartościowe user experience, dlatego przyjrzyj się, w jaki sposób korzystają z  witryny, szczególnie zwróć uwagę na to:

  • W którym momencie ją opuszczają,
  • Jak długo trwa ich wizyta na stronie.

Kolejny etap to poznanie rynku. To, że dana budowa witryny sprawdziła się w jednej branży, nie oznacza, że równie dobrze sprawdzi się w Twojej i doprowadzi to takiego samego wskaźnika konwersji. 

Kiedy już poznasz problem, jaki zadecydował o spadku współczynnika konwersji. Możesz skorzystać z narzędzi, które pozwalają na wprowadzanie zmian oraz raportowanie efektów. 

Proces optymalizacji konwersji to głównie testowanie

Najważniejszym czynnikiem w przypadku optymalizacji konwersji jest dokładne testowanie. W tym celu możesz wykorzystać narzędzia, które zawierają:

  • Mapy cieplne witryny. Dzięki nim zobaczysz, jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie (jakie elementy na stronie najczęściej klikają).  
  • Narzędzia analityczne do śledzenia konwersji. 
  • Narzędzia do testowania A/B. Przy ich użyciu przetestujesz różne wersje witryny oraz przekonasz się, która z nich jest najlepsza dla odbiorcy i przełoży się na największy wzrost współczynnika konwersji. 

Bez możliwości testowania, musimy polegać na naszym instynkcie, aby określić, co może być bardziej efektywne. Kiedy jednak przeprowadzimy gruntowną analizę, wiemy od razu, jakie zmiany wpłyną na zwiększenie bądź zmniejszenie stopy konwersji. Liczba testów, jakie możemy przeprowadzić, jest praktycznie nieograniczona. Można sprawdzać różne nagłówki, kolory, proporcje i znacznie więcej. Konwersja może zmienić się w wyniku najmniejszej zmiany.

Stopa konwersji – sprawdzamy hipotezę

Podejmując się optymalizacji konwersji, musimy ocenić kanał sprzedaży naszej strony. Dzięki temu możemy ulepszyć go w taki sposób, aby więcej osób korzystało z oferowanych przez nas produktów oraz usług. Następnie stawiamy hipotezę, którą testujemy, tworząc nową wersję podstrony (lub strony docelowej). Porównując ją z naszą starą podstroną, możemy zaobserwować, która skuteczniej przyciąga klientów (warto zadbać o zgodności budowy strony z wytycznymi UX). Na koniec wdrażamy model, który ma największą szansę na skłonienie ludzi do kupienia tego, co sprzedajemy i obserwujemy, jak konwersja naszej strony się zwiększa.

Optymalizacja konwersji dzięki małym zmianom

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że każda zmiana, bez względu na to jak mała, może mieć ogromny wpływ na optymalizację współczynnika konwersji, a co za tym idzie ostateczną liczbę osób, które zdecydują się na zakupienie naszego towaru/usługi. Nawet najmniejsze zmiany mogą mieć kolosalne znaczenie dla ruchu na stronie i podniesienia stopy konwersji, ale nie można zapominać również o bardziej znaczących zmianach.

#wiemyjak zwiększyć konwersję na Twojej stronie

 

Ocena artykułu:
4.9/5 (11)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Weronika pisze:

    Ciekawy wpis! Sama prowadzę mały sklep internetowy i na pewno sprawdzę, w jakich obszarach warto wprowadzić zmiany na stronie, żeby użytkownikom lepiej się z niej korzystało.

  2. Alicja pisze:

    Warto też pamiętać, że np. źle działające pola autouzupełniania w witrynach e-commerce dezorientują użytkowników i zmniejszają liczbę konwersji (tak samo będzie z każdą niepoprawnie wykonaną zmianą), dlatego czasem konieczna jest pomoc osób, które zajmują się takimi działaniami na co dzień.

  3. Anna pisze:

    Za niską konwersję może być też odpowiedzialna strona, która nie jest przystosowana do urządzeń mobilnych, a także taka, która długo się ładuje. Przy poprawie współczynnika konwersji trzeba wziąć pod uwagę naprawdę wiele czynników, a później sprawdzać i analizować wprowadzone zmiany :) Warto wejść w buty użytkownika i z jego perspektywy spojrzeć na stronę.

TAK

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK
Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem