Nie od dziś wiadomo, że klient chętniej sięgnie po produkt marki, którą zna i ceni. Takiej, która jest silnie zapisana w jego świadomości. Aby wywołać u niego takie poczucie, trzeba podjąć szereg działań, które pozwolą na stworzenie odpowiedniego wizerunku marki, bądź konkretnej serii produktów. #wiemyjak
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Czym jest e-branding? Dlaczego budowanie świadomości marki jest tak ważne?
E-branding jest zatem niczym innym jak kreowaniem pozytywnego wizerunku marki w internecie. Ten obszar jest szczególnie ważny dla firm, które swoją działalność prowadzą jedynie w sieci. Jednak dla firm stacjonarnych, które swoje działania marketingowe także rozszerzają o strefę online, po to, aby być dostępnym dla klientów niezależnie od miejsca i czasu — jest równie ważnym elementem pracy nad zwiększaniem rozpoznawalności marki.
Działania mająca na celu budowanie świadomości marki pozwalają utrzymać szeroką grupę klientów i stopniowo ją poszerzać. Odpowiednie kroki pozwolą wybić się wśród konkurencji, a co za tym idzie zwiększyć wyniki finansowe firmy. Można sobie zadać pytanie czy istnieje jakiś doskonały przepis pozwalający na budowanie marki w Internecie? Jednego rozwiązania nie ma. Jednak przygotowując kampanię e-brandingową warto kierować się kilkoma zasadami, które mogą nam pomóc.
Budowanie świadomości marki — cele
Dlaczego budowanie świadomości marki w Internecie jest takie ważne? W jakim celu tworzone są profile marek w sieci?
- Utrwalenie w świadomości konsumentów faktu o istnieniu Twojej marki.
- Zwiększenie rozpoznawalności nie tylko samej firmy, ale oferowanych przez nią produktów lub usług.
- Budowanie pozytywnego lub innego (określonego w celach) obrazu firmy.
- Trwałe prowadzenie spójnego wizerunku kierowanego do określonych grup odbiorców za pomocą odpowiednich narzędzi.
- Zwiększenie rozpoznawalności (jeśli firma istniała już wcześniej) lub zmiana dotychczasowego wizerunku marki.
- Wzbudzanie w odbiorcach określonych skojarzeń, emocji, wspomnień (przywiązanie emocjonalne do marki).
Budowanie marki — strategia marketingowa
Czym jest strategia marketingowa? To skrupulatnie opracowany plan, dokument, w którym zawarte są wszelkie cele danego przedsiębiorstwa oraz sposób, w jaki będą one realizowane. W strategii marketingowej warto zawrzeć opis danej firmy, jej bliższe oraz dalsze otoczenie, konkurencje oraz możliwe szanse i zagrożenia.
Działania mające na celu budowanie wizerunku marki w internecie muszą być realizowane na podstawie strategii. Która obejmuje obszary:
- Marketingowe,
- Wizerunkowe,
- PR-owe,
- Sprzedażowe,
Określenie celów warunkuje dobór odpowiednich technik, a następnie narzędzi e-marketingowych. Dobór narzędzi, za pomocą których realizowane będą cele założone we wcześniej opracowanej strategii, jest ważny ze względu na wielkości budżetu marketingowego. Świadome budowanie wizerunku firmy w Internecie składa się z wielu aspektów. Ważne jest, aby wiedzieć, jak łączyć działania marketingowe, żeby tworzyły spójny, całościowy wizerunek Twojej firmy, a nie były wynikiem przypadkowych tekstów na stronie, postów na Facebooku czy losową, nieprzemyślaną nazwą Twojej firmy.
Warto pamiętać, że strategia marketingowa to plan długofalowy, a działania w niej rozpisane rozłożone są w czasie na miesiące, a nawet lata. Dlatego nie należy oczekiwać realizacji planu budowania marki w kilka tygodni. Przemyślana i dokładna strategia marketingowa firmy to inwestycja w przyszłość. Mimo że efekty wdrażania strategii rozłożone są w czasie zapisane w niej cele i założenia powinny przyświecać firmie i jej pracownikom na co dzień.
Narzędzia e-brandingu, które pozwolą Ci zbudować markę w Internecie
Celem brandingu jest stworzenie powiązania, relacji między marką a odbiorcą, co sprawia, że marka staje się bliższa dla klienta, bardziej atrakcyjna, pożądana, godna polecenia. Jeśli marka odpowiada wymaganiom klienta, jej wartości pokrywają się z jego wartościami, a dodatkowo oferowany produkt czy usługa spełnia oczekiwania kupującego, taki klient staje się lojalny wobec marki. Jednak jak uzyskać taki efekt e-brandingu?
- Content Marketing — rosnące znaczenie w brandingu zyskuje marketing treści. Tworzenie oraz udostępnianie wysokiej jakości informacji to jedna z najskuteczniejszych strategii marketingowych w kreowanie wizerunku marki. Dystrybucja profesjonalnych i bezpłatnych treści sprawi, że Twoja marka będzie postrzegana jako rzetelna i profesjonalna.
- Media społecznościowe — kanały w mediach społecznościowych są szeroko wykorzystywane w komunikacji. Ich zaletą jest możliwość interakcji między użytkownikami a marką, które pozwolą stworzyć trwałe relacje między zwolennikami marki. Tworząc profile w mediach społecznościowych, musisz pamiętać o dostosowaniu przekazów do danego serwisu oraz korzystających z niego pokoleń klientów.
- Strony internetowe – witryna internetowa to najważniejszy wizytówka marki. Jej wysoka widoczność i łatwa dostępność zwiększa wiarygodność i chęć klientów do zakupu usług lub produktów.
E-branding vs. branding tradycyjny
W czasach komunikacji tradycyjnej (przed rozwojem i upowszechnieniem się Internetu) marka budowała swój wizerunek i wartości za pomocą ogłoszeń kierowanych do konsumentów w prasie, telewizji, radiu lub poprzez tradycyjne akcje plenerowe: na plakatach, bilbordach czy ulotkach. Obecnie rynek został zdominowany przez nowe technologie, a skuteczność tradycyjnych przekazów zmalała. Społeczeństwo poprzez stały dostęp do Internetu zaczęło wymagać interakcji z nadawcą przekazu. Dlatego obok tradycyjnego brandingu coraz częściej pojawia się e-branding.
Główne cechy tradycyjnego brandingu to:
- Określone (tradycyjne) kanały komunikacji: telewizja, radio, prasa oraz reklama zewnętrzna. Do tradycyjnych sposobów brandingu zalicza się również działania sponsoringowe oraz organizację imprez.
- Komunikacja jednokierunkowa między marką a klientem. Nadawcy mediów tradycyjnych to stosunkowo wąskie, elitarne grono. Ma na to wpływ również monopol tradycyjnej komunikacji medialnej — w przekazach mediów tradycyjnych nie ma miejsca na feedback konsumentów (nie licząc treści, które przed publikacją są kontrolowane przez redakcje czy telewizję np. listy od czytelników).
- Brak stałego i nieograniczonego komunikatu. Komunikacje za pośrednictwem Internetu wyróżnia brak ograniczeń zarówno czasowych, jak i geograficznych — przekaz może zostać odtworzony przez każdego internautę z dowolnego miejsca na świecie. Tradycyjny branding ma niewielki zasięg oddziaływania — ulotki, banery czy logo będą widoczne dla klientów jedynie w miejscach, gdzie zostały umieszczone.
- Koszt tradycyjnego brandingu a obecności w sieci, w przeciwieństwie do tradycyjnych form brandingu, jest niewielki, zwłaszcza biorąc pod uwagę jego stabilność i wcześniej wspomniane braki ograniczeń.
Budowanie świadomości marki w Internecie – najkorzystniejsze działania w sieci
Jeśli chcesz rozpocząć budowanie świadomości marki w internecie, musisz wiedzieć, wśród jakiej grupy chcesz tego dokonać. Określenie grupy docelowej, do której będą kierowane działania – jest to podstawowy krok, który pozwoli ukierunkować działania marketingowe. Bez wcześniejszego określenia grupy docelowej (wiek, płeć, zawód, zainteresowania, miejsce zamieszkania itp.) wszelkie działania mające na celu budowanie świadomości marki będą chaotyczne i często nie osiągną oczekiwanych rezultatów. Aby ustalić grupę docelową, warto wcześniej przeprowadzić odpowiednie badania marketingowe.
Jakie działania pomogą Ci zbudować świadomość marki?
- Odpowiednia nazwa domeny – mimo że cały czas specjaliści podkreślają rolę domeny w pozycjonowaniu strony i promocji firmy to wiele osób w dalszym ciągu przykłada do jej wyboru małą wagę. Wybierając domenę, trzeba zwrócić uwagę, aby kojarzyła się z firmą – w miarę możliwości powinna zawierać w sobie nazwę firmy. Mało kto zapamięta zbyt długą nazwę domeny kończącą się szeregiem cyfr. Istotne jest też to, czy chcemy być obecni jedynie na rynku polskim, czy też z czasem zaczniemy ekspansję na rynki zagraniczne. Trzeba też pamiętać, żeby nazwa domeny była łatwa do zapamiętania. W przypadku landing page dla akcji promujących konkretny produkt może być to krótkie hasło nawiązujące do głównego sloganu kampanii.
- Dbanie o klienta – budowanie marki w internecie to przede wszystkim dobre relacje z klientem. Dlatego tak ważna jest jego obsługa, w szczególności w sytuacji, gdy towar lub usługa nie do końca wpisują się w jego oczekiwania, lub w czasie reklamacji. Dobrze przygotowany dział obsługi klienta może zdziałać naprawdę wiele. Warto też od czasu do czasu przygotować akcję z upominkami dla klientów np. za dokonanie konkretnego zakupu lub przyznawaniem rabatów dla stałych klientów.
- Wygląd strony i jej aktualizacja – budowanie marki w internecie to w głównej mierze dbałość o serwis internetowy. Informacje zamieszczane na nim powinny być cały czas aktualizowane, a także ciekawe dla klienta, zarówno od strony merytorycznej, jak i wizualnej. Trzeba także pamiętać, aby układ informacji na stronie był funkcjonalny, tzn. pozwalał klientowi szybko odnaleźć najważniejsze dla niego informacje.
- Jakość oferowanych towarów i usług – wydawać by się mogło, że to „oczywista oczywistość”, że jakość oferowanych produktów wpływa na proces budowania marki w internecie. Jednak chodzi tu też o to, w jaki sposób przedstawiamy swój produkt. W reklamie czy opisie produktu umieszczanym na sklepie internetowym możemy zachęcać klienta do zakupu, jednak nie należy naginać faktów, gdyż szybko to się obróci przeciw firmie. Rozczarowany produktem klient zrobi antyreklamę i sam nie pozostanie marce wierny.
- Korzystanie z marketingu szeptanego – e-branding to również marketing szeptany, oczywiście chodzi o dobrze przeprowadzone kampanie marketingu wirusowego. Dobrze przeprowadzona „szeptanka” może w niektórych przypadkach przyciągnąć o wiele więcej potencjalnych klientów niż standardowa reklama np. w postaci banneru.
- Poznawanie opinii klientów – badania marketingowe są ważne przed wdrożeniem działań marketingowych, ale i w ich trakcie, a także po zakończeniu. Pozwalają na zapoznanie się z opinią klientów, którzy określają swoje zadowolenie z produktu i oceniają całą kampanię. To z kolei pomaga przygotować kolejne działania oraz wdrożyć zmiany w ofercie produktowej.
- Ważna jest oczywiście widoczność w sieci – im więcej informacji dociera do klienta tym lepiej. Pamiętać jednak trzeba, aby były to informacje wartościowe i wyróżniające firmę na tle konkurencji. Jeśli jesteś właścicielem biznesu internetowego, zadbaj o pozycjonowanie sklepu i bądź widoczny dla swoich klientów!
Budowanie świadomości marki to przede wszystkim interakcje z klientami, dlatego też warto postawić również na portale społecznościowe i dbać o profile firmy. Niech służą nie tylko do przedstawiania oferty handlowej, ale właśnie do nawiązania bliższego kontaktu z klientem.
#wiemyjak ważne jest budowanie świadomości marki w internecie
Myślę, że możliwość szybkiej informacji zwrotnej jest największą zaletą e-brandingu (dla kupujących, ale też przedsiębiorców). Dzięki feedback’owi właściciele dostosowują swoje biznesy do potrzeb klientów.
Bardzo ciekawy artykuł, ale ciekawi mnie czy łatwiej było zbudować markę kiedy Internet nie zdominował rynku, czy teraz kiedy firmy w większości istnieją jedynie online?
Prócz promocji i budowania marki w internecie warto również zwrócić uwagę na gadżety reklamowe, które są doskonałym pomysłem na utrwalanie marki swoim kontrahentom, stałym bądź pojedynczym klientom. Niejednokrotnie to również świetna forma upominków okolicznościowych dla najbardziej lojalnych klientów. Możliwości jest wiele, wszystko zależy od pomysłu oraz budżetu.