DIY online marketing – dlaczego to zły pomysł?

samodzielne prowadzenie marketingu - dlaczego to zły pomysł?

Szukasz marketingowych rozwiązań dla swojej firmy?
#wiemyjak zrealizować Twoje biznesowe cele
POZNAJ Aktywny Model Rozliczeń Usług SEO & Ads

Jesteś właścicielem małej lub średniej firmy i dbasz o swój biznes w każdym możliwym szczególe. Wychodzisz z założenia, że jeśli coś ma zostać dobrze zrobione, musisz zrobić to sam. Wiesz, że to może być najkrótsza droga do porażki? Szczególnie w online marketingu.

Wydaje Ci się, że oszczędzisz sporo pieniędzy. Uważasz, że nikt tak jak Ty, nie zna branży. Chcesz „na żywo” czuwać nad każdym zadaniem. Samodzielnie przygotowywać kampanie, tworzyć strategie, a później, rzecz jasna, realizować je. Za moment pokażę Ci, dlaczego nie jest to dobra droga. Poniżej znajdziesz 5 faktów, które zmienią Twoje podejście do DIY (ang. Do it yourself – zrób to sam) online marketingu. Przekonaj się, dlaczego nie warto prowadzić marketingu online samodzielnie. Zlecenie działań marketingowych zewnętrznej agencji może mieć wiele zalet, co wyjaśniamy w jednym z naszych artykułów. #wiemyjak

Specjalista bez doświadczenia to oksymoron

Jasne, szkolenia dla marketingowców, książki branżowe pisane przez ekspertów, wiedza przekazywana w artykułach w sieci, są cenne. Sumiennie przygotowane case studies prezentują krok po kroku, w jaki sposób specjalistom udało się osiągnąć sukces. Czytając je, zapewne niejednokrotnie pomyślałeś – „Wdrożę te pomysły w mojej firmie!”. Błąd. Nie ma uniwersalnych metod. Zakończone sukcesem działania podjęte w firmie A, niekoniecznie zadziałają w firmie B. Nawet, jeśli firmy są bardzo podobne. Dlatego doświadczenie i wiedza to podstawa jeżeli chcesz skutecznie prowadzić działania marketingowe w sieci.

Zastanawiałeś się kiedyś co zrobisz, jeśli prowadzone działania wymkną się spod kontroli? Gdy proste zadanie przysporzy niezapowiadanych trudności? Przecież nie napiszesz do autora książki, którą dopiero przeczytałeś z pretensjami: „Ej, to miało działać!”.

Ekspert od wszystkiego nie istnieje

Jesteś ekspertem branży motoryzacyjnej? Brawo! Doskonale odnajdujesz się w zawiłych formułach prawnych? Cudownie! Nie oznacza to jednak, że zrozumiesz marketing. Nie, nie wątpię w Twoje umiejętności. Być może, po kilku latach spędzonych w branży, zostałbyś ekspertem. Jednak do tego trzeba czasu. A Ty przecież go nie masz, bo prowadzisz własną firmę.

Marketing to zawiły świat, wymagający mnóstwa wolnego czasu. Wystarczy na moment „odpuścić”, by przegapić istotne momenty. Branża żyje momentami. Co rusz pojawiają się informacje, przekazywana jest wiedza, która może zmienić świat (no, prawie…). Zastanów się sam – dlaczego specjalista od marketingu „po godzinach” nie zajmuje się doradztwem prawnym?

Obiektywny właściciel firmy? Wolne żarty…

By przygotować skuteczną kampanię marketingową musisz spojrzeć na biznes nieco z boku. Zdefiniować bolączki, wytknąć błędy, wskazać wady. Poważnie wierzysz, że uda Ci się to zrobić? Poddać surowej ocenie swoją ukochaną firmę? To tak, jakby powiedzieć do swojego dziecka, że nie jest najpiękniejsze na świecie…

Własny dział marketingu to więcej niż jedna osoba

Pogodziłeś się z faktem, że sam nie „pociągniesz” marketingu we własnej firmie? Najtrudniejszy krok za Tobą. Szukając oszczędności, z pewnością wpadłeś na pomysł, by zatrudnić na etat kogoś (a najlepiej na pół), kto ogarnie to za Ciebie. Student czy kuzyn Twojej żony, który pisuje przecież w gazetce szkolnej? Wolne żarty… Albo podejdziesz poważnie do swojej firmy, albo znikniesz z rynku.

Kogo potrzebujesz? Możliwe, że kogoś, kto zajmie się pozycjonowaniem, kogoś od linków sponsorowanych, remarketingu, content marketingu, analityki, i pewnie jeszcze kilku innych dziedzin. Tak na dobrą sprawę, to nawet nie wiesz, bez kogo się nie obejdziesz. Pewnym jest, że jedna osoba nie wystarczy. Potrzebujesz kilku specjalistów – musisz stworzyć zespół. I nie zapomnij o osobie, która skoordynuje jego pracę. To nie brzmi tanio, prawda?

Marketing online nie toleruje oszczędności

Wiem, że powyższy nagłówek nie brzmi zbyt optymistycznie. Niestety, przedstawia prawdę. Jeśli Twój produkt nie jest unikalny, istnieje niewielka szansa, że odniesiesz sukces. Spójrz prawdzie w oczy – albo stworzysz zespół marketingowców, który będziesz miał pod ręką, albo zatrudnisz agencję zajmującą się szeroko pojętym digital marketingiem, czy po prostu agencję SEO, która wszystkim się zajmie. Tu nie ma innych alternatyw.

Bez inwestycji w marketing, i tak poniesiesz wydatki, jednak nie przełożą się one na pożądane efekty. Czy nie lepiej więc zapłacić za to agencji, której praca przyniesie oczekiwane korzyści?

Właśnie jesteś na stronie agencji, która może kompleksowo zająć się Twoim marketingiem online i zwiększyć Twoją widoczność w internecie. Nie rób tego samodzielnie, tylko zleć to nam! Zapoznaj się z nasza ofertą pozycjonowania stron >>>

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Iza pisze:

    Mi się wydaję, że coraz więcej osób „samemu dłubie” i to nie tylko w branży marketingu. Nie wiem skąd to się bierze? Ze złych doświadczeń, a może z braku funduszy? Niestety, ale marketing, to lepiej oddelegować komuś doświadczonemu, a samemu to można zająć się własną robotą.

  2. Marek pisze:

    Jestem zdania że na dobrym marketingu mozna trochę zaoszczędzić i wcale nie trzeba od razu zatrudniać do tego agencji. Sam wysylam newsletter do klientów poprzez platformę emu mail, co daje mi duże zaangażowanie moich klientów. Wchodzą w linki przekierowujące do sklepu.

  3. Jagoda Dynowska EACTIVE pisze:

    Szanowna Pani,

    Wygląda na to, że spotkała się Pani z nachalnymi treściami reklamowymi, niedostosowanymi do grupy docelowej i oczywiście to się zdarza, takie działania też są prowadzone w internecie. Obecnie jednak profesjonalni marketingowcy dążą do tego, aby personalizować przekaz i docierać do osób potencjalnie najbardziej zainteresowanych reklamą. Stawiając się w sytuacji właściciela firmy, myślę, że przy obecnej konkurencji nie może on wychodzić z założenia o którym Pani wspomniała – że klient jakoś znajdzie firmę jak będzie chciał coś kupić. Większość firm dąży do tego, aby sprzedawać swoje produkty i zaistnieć w internecie, a bez reklamy często nie byłoby to możliwe. Oczywiście pozostaje kwestia doboru narzędzi i metod, a istnieje wiele nienachalnych sposobów, które zainteresują potencjalnego klienta. „Bycie łatwo dostępnym do odszukania” to poniekąd efekt reklamy.

    Dobry e-marketing wiąże się z wyższą ceną, co jest naturalne. Czy jest drogi? To zależy jak Pani rozumie to pojęcie. Cena zależy np. od rodzaju działań i tego, jakie cele chce się osiągnąć. Reklama w internecie i tak jest stosunkowo tania, w porównaniu choćby do reklamy telewizyjnej. Cena zależy od jakości – jeśli ma być wysoka, nad kampaniami zapewne będą pracować specjaliści, którzy mają szeroką wiedzę i doświadczenie i jak wszyscy specjaliści – za swoją pracę chcą otrzymywać odpowiednie wynagrodzenie. Z reguły żaden specjalista z wieloletnim doświadczeniem nie zgodzi się na pracę za 2000 zł, czego chyba nie trzeba dokładniej tłumaczyć. Koszt dobrej usługi nie będzie niski, ponieważ w takich agencjach korzysta się z różnych płatnych narzędzi, szkoleń i programów z wyższej półki cenowej.

  4. J pisze:

    A kto powiedział, że e-marketing musi być drogi? Firmy marketingowe nie tworzą produktów, nie mają więc kosztów materiałowych a to, że są drogie wynika z pewnego monopolu, który stworzyło środowisko. Kto powiedział, że szef i pracownicy takiej firmy mają mieć wygórowane pensje? A może jakby mieli pensje 2000 zł jak przeciętny Kowalski to ceny usług by były niższe? A może jakby algorytmy platform internetowych nie były optymalizowane pod korzyść branży marketingu tylko na korzyść klienta końcowego to nie było by potrzeby zatrudniać marketingowców bo tekst docierałby łatwiej? Teraz mamy taką sytuację, że wpisy na blogach czy posty na fb są pratycznie nie widoczne jeśli nie wykupi się płatnych opcji reklamy takiej czy innej. Współczesny marketing to także manipulacja psychologiczna. Obserwuję to co się dzieje na około w każdej branży, sposoby docierania do klienta są obmyślane przez ludzi w wieku dwadzieścia kilka lat i te kampanie nie są przystosowane do innych grup wiekowych. Ja mam 40 plus i trafia mnie jak widzę kolejny mail e-marketingowy w mojej skrzynce albo list of firmy, którą ceniłam a teraz straciłam już szacunek bo w tekście ewidentna manipulacja reklamowa. Albo dzwoni ktoś do mnie i pyta o zgodę na wysłanie maila z ofertą. Jeśli się zgodzę to się okaże że wysłana oferta miała drobnym maczkiem w zakamuflowany sposób napisane, że jeśli w ciągu 14 dni nie odeślę maila z adnotacją, że się nie zgadzam to tym samym wyrażam zgodę na całoroczną prenumeratę jakiegoś niepotrzebnego mi szkolenia czy innego produktu. Przykładów można mnożyć. Ludzie chcą żyć spokojnie a nie być stale narażeni na nachalne reklamy. Prawda jest taka, że klient ma potrzeby i jak będzie chciał coś kupić to firmę znajdzie. Jedynym zadaniem firmy jest mieć usługi na wysokim poziomie i być łatwo dostępnym do odszukania. Ja osobiście sobie nie życzę aby „bombardowano” mnie reklamami firm, o których istnieniu wiedza ie jest mi do szczęścia potrzebna i nie obchodzi mnie, że ta firma chce zarobić na nowe volvo dla szefa.

  5. Agnieszka pisze:

    A klienci dalej będą twierdzić, że za drogo, mimo że te działania są na ich korzyść. Wiele razy na forach można spotkać się ze stwierdzeniami: reklamę można zrobić samemu szeptanką, kampanię w AdWords też, nawet stronę można zrobić samemu. Nie liczą się z tym, jaka jest jakość działań agencji a takiego DIY. A potem wielka krytyka AdWords, bo kampania nie przynosi efektów, strona ma ileś tam wejść, ale żadnego kontaktu. Chcemy mieć reklamę zrobioną dobrze przez agencję czy tanio- samemu? Jak chcemy, żeby widział nas potencjalny klient?

  6. Eryk pisze:

    W zupełności zgadzam się z Twoim wpisem Michał. Potrafię zrozumieć online marketing w wypadku prywatnego bloga bądź bardzo małej firmy, natomiast jeśli nastawiamy się na rozwój bądź prowadzimy dużą firmę potrzebujemy specjalistów od marketingu. Wystarczy już marketingowych kwiatków w internecie ;).