Strategia social media, która pozwoli Ci zwiększyć sprzedaż

Promocja w social media to nieodłączny elementem funkcjonowania większości firm w Internecie. Aby osiągniecie zamierzonych celów, było możliwe, konieczna jest strategia social media. Odpowiednio zaprojektowana strategia działań marketingowych w social media pozwoli na lata zbudować świadomość Twojej marki w Internecie. Można wymienić wiele czynników, od których zależy, czy prowadzona kampania social media zakończy się powodzeniem. Dlatego przeczytaj poniższy wpis i poznaj zalety oraz przykłady strategii social media. Następnie stwórz przemyślaną strategię, która pozwoli Ci sprzedać więcej i rozwiń swój biznes dzięki obecności online. #wiemyjak

Szukasz marketingowych rozwiązań dla swojej firmy?
#wiemyjak zrealizować Twoje biznesowe cele
POZNAJ Aktywny Model Rozliczeń Usług SEO & Ads

Strategia social media - plan który rozwinie twoją firmę w Internecie

Strategia social media co to?

Pisząc o planowaniu strategii działań w social mediach, należałoby zacząć od wyjaśnienia samego pojęcia strategia. Strategia to przemyślany, rozłożony w czasie (długoterminowy) plan działań w danym obszarze. Jest tworzona po to, aby we właściwy sposób wykorzystać potencjał danej firmy i krok po kroku osiągać założone cele. 

Strategia social media to dobrze opracowany plan działania w mediach społecznościowych (najczęściej w formie dokumentu). Zawiera on zapisany kierunek działań, kanały, którymi wdrażana będzie strategia oraz najważniejszy element, czyli cel (do którego powinny prowadzić wszystkie poboczne działania). Social media strategia zawiera zaplanowane działania marketingowe w mediach społecznościowych, dzięki którym łatwiej dotrzesz do nowych klientów.

Dlaczego strategia social media jest konieczna?

Strategia w mediach społecznościowych jest obowiązkowym elementem, jeśli chcesz świadomie prowadzić swój biznes. W tym momencie w Twojej głowie prawdopodobnie pojawiło się pytanie dlaczego? Bez strategii, również mogę być obecny w social mediach. Oczywiście, że tak jednak bycie „obecnym” to nie to samo co efektywne działanie. Strategia social media zawiera zapisane konkretne oraz mierzalne cele. Dzięki temu w dowolnym momencie prowadzenia działalności możesz je  monitorować, sprawdzać rezultaty, a razie potrzeby wprowadzać zmiany. Jeśli prowadzeniu profili w social mediach nie będzie przyświecał żaden cel, w pewnym momencie prawdopodobnie  stracisz motywację do tych działań, a wraz ze zniknięciem z social mediów, Twoja firma zniknie ze świadomości większości dotychczasowych odbiorców.

Strategia marketingowa w social media – zalety

Strategia działań marketingowych w social media: 

1. Wytycza kierunek działań całej firmy.

Strategia social media Przykład
Wyobraź sobie, że jesteś pracownikiem, w której pracuje 80 osób podzielonych na 6 różnych działów. Każdy z nich to zupełnie inne obowiązki i zakres działań. Adam pracuje z klientami (opracowuje oferty i przygotowuje dla nich umowy). Natomiast Hania jest grafikiem i dba o identyfikację wizualną firmy. Strategia social media łączy cały zespół (nawet osoby, które wykonują zadania zupełnie ze sobą niezwiązane). Celem strategicznym firmy jest zwiększenie sprzedaży, dlatego Hania proponuje stworzyć serię postów na media społecznościowe, w których opisze efekty współpracy z ostatnimi klientami oraz wymierne korzyści, jakie zyskali dzięki działaniom firmy. Natomiast to waśnie Adam przekazuje Hani informację, z jakimi klientami oraz na jakie usługi współpracowali. W podobny sposób strategia marketingowa social media jest realizowana przez resztę zespołu. 

2. Zwiększa lojalność wobec firmy

Strategia social media Przykład
Jakiś czas temu przeglądając Instagram, zauważyłeś ciekawy sklep z koszulkami, które przypadły Ci do gustu, więc postanowiłeś przejść na stronę sklepu i  zakupić jeden model. Kiedy paczka została do Ciebie dostarczona, okazało się, że zamówienie zostało pomylone i otrzymałeś produkt w złym rozmiarze. Postanowiłeś napisać wiadomość na Instagramie i poinformować o całej sytuacji, jednak odpowiedzi nie otrzymałeś. A teraz wyobraź sobie tę samą sytuację tylko w przypadku innej firmy – takiej, która posiada plan działania, a strategia działań marketingowych w social media jest nastawiona na większą lojalność klientów, więc odpowiedź, otrzymujesz natychmiast, wraz z przeprosinami za błąd i rabatem na kolejne zakupy. Do którego sklepu chętniej wrócisz? 

3. Pozwala poznać rynek

Strategia social media Przykład
Załóżmy, że zdecydowałeś się otworzyć biznes w branży, której nie zdarzyłeś poznać „od środka”. W takim przypadku Twoja strategia social media powinna opierać się na analizie konkurencji. Analiza działań konkurencji to kluczowy element strategii działań w Internecie, Zwróć uwagę na to: 

  • na jakich platformach obecna jest konkurencja, 
  • jakie treści publikuje, 
  • jak często publikuje, 
  • czy dba o kontakt z obserwującymi, 
  • jakie prowadzą kampanie reklamowe. 

Poznanie odpowiedzi na te pytania pozwoli Ci poznać rynek, a jednocześnie wskaże kierunek, w którym możesz prowadzić swoje działania w social media (lub zupełnie na odwrót – na przykładzie działań konkurencji zauważysz błędy, których będziesz mógł uniknąć w swojej strategii działań social media).  

Dlaczego strategia w social media powinna być elastyczna?

Jedną z głównych cech strategii działań w social media jest jej długoterminowość (nawet na kilka najbliższych lat). Co to oznacza? Taka strategia powinna być dynamiczna (tak samo, jak dynamiczny jest rynek usług czy handlu). Strategia social media powinna, być dopasowywana do zmieniającej się rzeczywistości. Nie jest to „stały” dokument, wręcz przeciwnie – elastyczność działań jest podstawą sukcesu. Elastyczność gwarantuje dotarcie do większej ilości klientów, co przełoży się na większą sprzedaż. 

Strategia social media Przykład
Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem osiedlowej rodzinnej restauracji. Przez ostatnie lata prowadzenia biznesu w najbliższym otoczeniu nie posiadałeś bezpośredniej konkurencji. Dlatego przez ten czas Twoja strategia social media opierała się na pozyskaniu nowych klientów mieszkających w okolicy i utrzymaniu stałych. Jednak rzeczywistość się zmieniła i ulicę dalej otwarto lokal przeznaczony dla tej samej grupy docelowej. Zareagowałeś szybko, dotychczasowa strategia działań marketingowych w social media została przez Ciebie zmieniona, wprowadziłeś do oferty nowe dania i poszerzyłeś grono swoich klientów o kolejną grupę odbiorców, co pozwoliło Ci uniknąć kryzysu.  

Strategia działań marketingowych w social media – postaw na transparentność i spójność

Transparentność działań i komunikacji polega na informowaniu społeczeństwa o praktykach prowadzonych w danej firmie, podawaniu do informacji publicznej (najczęściej z a pośrednictwem mediów społecznościowych) komunikatów dotyczących np.: filozofii marki, dbania o ekologię, stosowanych standardach etycznych, testowaniu produktów na zwierzętach, sposobach pozyskiwania surowców. Strategia social media coraz częściej uwzględnia tego typu działania, ponieważ realnie wpływają one na zaufanie klientów oraz  decyzje zakupowe. Zwiększenie przejrzystości oraz usprawnienie komunikacji to inwestycja w zaufanie klienta. Jednak pamiętaj, że nie mogą być to tylko puste deklarację a realne działania. 

Strategia działań marketingowych w social mediach powinna opierać się nie tylko na transparentności, ale również na spójności działań w Internecie. Co to oznacza? Informacje, które umieszczasz w social mediach, nie mogą się wzajemnie wykluczać, a wszystkie podejmowane przez Ciebie działania muszą funkcjonować w zgodzie z filozofią Twojej marki. Pamiętaj, że reputację Twojej firmy w Internecie tworzą ludzie, a ich wypowiedzi nie możesz kontrolować. Dlatego odpowiednio opracowana social media strategia musi uwzględniać zarządzanie reputacją firmy. 

Dobre praktyki strategii social media

Zanim przejdziemy do konkretnych działań, warto zastanowić się nad celem, jaki ma spełniać strategia social media – zadaj sobie pytanie: co chciałbyś osiągnąć? A także pomyśl nad zastosowaniem wybranych portali społecznościowych i dobierz je pod kątem grupy docelowej.  Przykładowe cele to:

  • zgromadzenie społeczności wokół marki,
  • zwiększenie sprzedaży,
  • dialog i aktywną komunikację z klientem,
  • budowanie pozytywnego wizerunku danej marki.

Każdy z nich wymaga wdrożenia nieco innych działań, wiadomo jednak, że niektóre są zbliżone i pewne działania mogą przyczynić się do dążenia do kilku celów jednocześnie. Warto jednak zastanowić się, który z nich jest dominujący.

Na samym początku aktywności w social media np. na Facebooku zapewne będzie to zgromadzenie społeczności wokół marki, żeby w ogóle mieć do kogo trafiać ze swoim przekazem. Liczy się tu oczywiście publikowanie wartościowej treści, ale też odpowiednia dystrybucja. Następnie w miarę upływu czasu można zdecydować, w jaki sposób prowadzić fanpage i kampanię social media – przykładowo, gdy chcesz budować pozytywny wizerunek marki, warto prezentować wszelkie pozytywne osiągnięcia, sukcesy i mocne strony. Jeżeli upatrujesz w Facebooku źródło dodatkowego zysku, warto poznać kilka zasad, które Ci pomogą osiągnąć taki cel. Social media strategia powinna zawierać zapisany cel oraz sposoby jego realizacji
Strategia social media

Promocja w social media i zwiększenie sprzedaży jest moim celem

Przejdźmy w takim razie do konkretów. Podajemy przykładowe pomysły na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym dzięki promocji w social media, a w szczególności na Facebooku:

  • Podziel się wartościowymi treściami. Zastanów się, jaki content może zainteresować Twoich odbiorców i taki właśnie udostępniaj, najlepiej podając przykłady na praktycznie wykorzystane Twoich produktów/usług i korzyści, które płyną z ich wykorzystania. Eksperymentuj z rodzajem dodawanych treści i sprawdzaj zasięg. Istotne jest odwołanie się do zasady 70/20/10 – według niej 70% postów na firmowych fanpage’ach powinny odnosić się do zainteresowań grupy docelowej, 20% mogą stanowić różne inne udostępnienia, a 10% może mieć czysto sprzedażowy charakter – niech Twoja strategia działań marketingowych w social mediach to uwzględnia.
  • Postaw na reklamę. Aby dotrzeć z treścią do większej ilości odbiorców, stwórz płatną reklamę, a także poszerzaj zasięgi swoich postów. Reklama na LinkedIn oraz reklama na Facebooku dają duże możliwości kierowania reklam do wybranych grup odbiorców i docierać do użytkowników zainteresowanych wybraną branżą. Pamiętaj o odpowiednim przekazie, grafice i swojej grupie docelowej.
  • Odpowiednia komunikacja. Dbaj o regularny kontakt ze swoimi fanami, a także zachęcaj ich do interakcji. Za pośrednictwem Facebooka możesz zorganizować konkurs, czy wypromować inne wydarzenie i zaprosić do nich wybranych użytkowników. Komunikacja odnosi się również do włączania się do dyskusji w komentarzach i odpowiadanie na wszelkie wątpliwości. A co robić w momencie pojawienia się negatywnych opinii? Zapoznaj się z naszym wcześniejszym artykułem, który podsuwa rozwiązania dotyczące takich sytuacji.
  • Informuj o promocjach i ofertach przeznaczonych tylko dla fanów. O Twoich promocjach powinno być głośno, a ogłaszanie ich poprzez social media może pomóc Ci w zyskaniu większej ilości udostępnień i zachęceniu odbiorców do dokonania transakcji. Warto przygotować też niespodziankę wyłącznie dla Twoich fanów – to wpływa na pozytywny wizerunek firmy i zapewnienie, że warto lubić Twój fanpage.

Dobrze opracowana strategia social media zdecydowanie zwiększa szansę na sukces i może wesprzeć sprzedaż. Na sukces ten składa się wiele czynników i social media może być bardzo dobrym dodatkiem do innych działań promocyjnych.

Skuteczna strategia social media – podsumowanie

Strategia działań w social media to opracowany plan działania firmy na najbliższe miesiące (lub lata), który przez cały czas przyświeca zespołowi (pracownikom). Zawiera w sobie cele oraz sposoby ich realizacji. Strategia działań marketingowych w social media jest elastyczna i dynamiczna (dopasowuje się do aktualnej sytuacji na rynku oraz aktualnych potrzeb firmy). Każdy z zaplanowanych celów wymaga nieco innych sposobów działania, jednak spójność i transparentność wizerunku firmy powinny być zawarte w każdym elemencie strategii w social media. 

#wiemyjak skutecznie promować Twój biznes w Internecie

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.9/5 (10)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Aleksandra Z. pisze:

    Transparentność działań jest niezwykle ważna. Współczesne społeczeństwo jest coraz bardziej wymagające i każda decyzja zakupowa jest przemyślana. Na jawnym i etycznym działaniu firma może tylko zyskać.

  2. Ania pisze:

    Myślę, że pomocnym elementem, który można umieścić w strategii w mediach społecznościowych, jest postępowanie w sytuacjach kryzysowych w social mediach. Dzięki temu firma (każdy z pracowników) będzie miał gotowy plan działania.