Obalamy mity o AdWords, czyli – nie takie linki sponsorowane straszne jak o nich mówią

Zapewne niejednokrotnie słyszeliście o różnych mitach dotyczących AdWords. Jakie mity przylgnęły do linków sponsorowanych? Większość z nich mija się z prawdą – przedstawimy te najbardziej popularne. Linki sponsorowane Google AdWords znane są już od dawna i tak naprawdę stały się jedną ze skuteczniejszych metod reklamy.

WYŚLIJ ZAPYTANIE

Jak każda nowa usługa czy produkt, AdWordsy też cierpiały na „choroby wieku dziecięcego” i potrzeba było czasu aby specjaliści nauczyli się dobrze i skutecznie prowadzić kampanie. Nim to się jednak stało utarły się opinie i mity, że linki sponsorowane są drogie, że nikt w nie nie klika oprócz konkurencji, itd. Wiadomo – jeden niezadowolony klient powie o swoim niezadowoleniu 10-ciu innym osobom. I tak właśnie powstały legendy i mity o rzekomych wadach linków sponsorowanych.

linki sponsorowane - obalamy mity

Dziś specjaliści Google Adwords mają wiedzę, umiejętności i lata doświadczeń z AdWords. Sam system również przeszedł niezliczoną liczbę zmian i rozwinął się wręcz niewiarygodnie, co pozwala na tworzenie efektywnych kampanii reklamowych.

Najwyższy więc czas, aby powiedzieć jak to naprawdę z linkami sponsorowanymi jest i zerwać z przestarzałymi opiniami.

1. Linki sponsorowane są klikane

„Przecież nikt nie klika w AdWordsy, bo to reklama!”

Takie przekonanie prezentują głównie osoby używające wyszukiwarki do znalezienia interesującego przepisu na obiad, grup dyskusyjnych lub multimediów. Czyli użytkownicy niekupujący i niezamawiający za pośrednictwem internetu, a raczej skupieni na rozrywce i wymianie myśli na jakiś temat. Jak pokazują statystyki – nie jest to typowa postawa wśród internautów.

Z raportu GfK Polonia sporządzonego w 2010 roku, na zlecenie Loyalty Partner Polska wynika, iż 41% polskich internautów dokonuje zakupów online. Większość z nich świadomie klika w reklamy w celu znalezienia i kupienia pożądanego produktu. Potwierdzają to poniższe dane, które pokazują miesięczną liczbę kliknięć, w kampanii dla jednego z naszych klientów:

 

Miesięczna liczba kliknięć w kampanii linków sponsorowanych

W ciągu 30 dni reklamy zostały kliknięte 2 485 razy, czyli średnio 83 razy dziennie! Dodatkowo kliknięcia te uzyskały aż 25% (CTR) wszystkich możliwych kliknięć po wyświetleniu wyników wyszukiwana w wyszukiwarce. Dane zebrane podczas prowadzenia kampanii AdWords dla tych samych słów kluczowych, jakie jednocześnie były pozycjonowane przez Klienta – obalają mit nie klikania w reklamy przez użytkowników sieci.

Statystyki linków sponsorowanych i bezpłatnych wyników wszukiwania

Powyższe dane pokazują, że dla dokładnie tego samego słowa kluczowego, reklamy były wyświetlone 145 792 razy, a wyniki pozycjonowania 159 856 razy. Z tych wyświetleń reklamy uzyskały 41% możliwych kliknięć, a wyniki pozycjonowania 30% możliwych kliknięć. Dane te niepodważalnie pokazują, że w tym przypadku linki sponsorowane uzyskały 10% więcej możliwych kliknięć niż wyniki pozycjonowania.

2. Linki sponsorowane są tanie

Opłaty w kampanii linków sponsorowanych pobierane są za kliknięcia w reklamy, czyli wejścia na stronę internetową. Kwota jaką płacimy za takie klikniecie zależy od kilku elementów. Najważniejsze to:

  • ilość kampanii prowadzonych dla tego samego słowa co nasza, czyli ile osób oprócz nas chce aby za pomocą tego samego słowa pojawiła się ich reklama,
  • jakość prowadzonej kampanii ocenianej przez system AdWords.

Jeśli kampania jest prowadzona wystarczająco długo i z należytą starannością opłaty za kliknięcia będą coraz niższe i nawet za bardzo popularne frazy będziemy płacić niewiele za kliknięcia, przykłady poniżej:

 

Słowo kluczowe a średnie CPC

Kampania linków sponsorowanych daje możliwość edycji wszystkich parametrów kampanii:

  • może być prowadzona dla dowolnej liczby słów kluczowych, nawet dla jednego,
  • reklamy możemy emitować na dowolne wybranym terenie, nawet w promieniu 6 km od konkretnego adresu,
  • możemy też wybrać w jakich godzinach będą wyświetlane reklamy, może to być nawet 30 min dziennie.
Ile kosztuje domena internetowa?

Ile kosztuje kampania AdWords?

Dzięki tym elementom możemy tak ustawić naszą kampanię aby opłaty nam odpowiadały i były dostosowane do naszych wymagań.

3. Linków sponsorowanych nie wyklika konkurencja

Wraz ze stworzeniem systemu reklamowego AdWords, wśród reklamodawców, pojawiła się tendencja do niezdrowej konkurencji. Polegała ona głównie na złośliwym klikaniu w reklamy innych firm, tak by generować koszta i zużyć budżet na reklamy swoich przeciwników. Firma Google szybko wyszła na przeciw temu problemowi i stworzyła specjalny system filtrujący niepożądane zachowania użytkowników wyszukiwarki Google. Dziś „wyklikanie” budżetu konkurencji jest niemożliwe z dwóch powodów:

 

Statystyki kliknięć w linki sponsorowane

  • na Twoim komputerze są umieszczane pliki cookie, które pozwalają systemowi Google Cię identyfikować. Jak tylko algorytm Google wychwyci dziwne zachowanie – blokuje wyświetlanie reklam dla użytkownika o podejrzanych zamiarach. Takimi niepożądanymi działaniami są: regularne i/lub częste wpisywanie danego słowa kluczowego w wyszukiwarce; kilkukrotne kliknięcie w reklamę w krótkim czasie; powtarzające się schematy kliknięć oraz kilka innych. System AdWords filtruje tzw. „wrogie kliknięcia” zanim obciążą one Twój budżet reklamowy i nawet można zobaczyć ile takich prób było w stosunku do naszych reklam,
  • nawet jeśli ktoś znajdzie sposób na ominięcie systemu bezpieczeństwa Google, nie pozostajemy sami z problemem. Środki są zwracane, gdy ilość kliknięć w kampanii nienaturalnie wzrośnie. AdWords jest główny źródłem dochodu Google i dlatego też bardzo dba o reklamodawców, aby chcieli korzystać z reklam jak najdłużej. Zwrócone środki możemy zobaczyć w zakładce „Płatności” na koncie AdWords.

 

Nadmiarowe kliknięcia w linki sponsorowane

Obecnie wyklikanie reklam jest wychwytywane tak szybko, że Twoje konto nie zostaje obciążone działaniami ze strony konkurencji. W sytuacji, gdy algorytm Google nie rozpozna wszystkich takich kliknięć – środki są zwracane na konto w niedługim czasie. Zatem przy obecnych systemach zabezpieczających, nie ma podstaw do obawy przed złymi działaniami konkurentów.

4. Linki sponsorowane są skuteczne

Najlepszą miara skuteczności, która nas interesuje to nowi klienci, zamówienia, czyli po prostu zysk.

Oto wyniki 30 dni kampanii pokazujące koszt wszystkich kliknięć, oraz przychód z dokonanych w tym czasie zamówień osób, które weszły na stronę za pośrednictwem kampanii AdWords:

 

Skuteczność linków sponsorowanych

W ciągu 30 dni, kampania spowodowała 6 675 wejść na stronę, które kosztowały 3 602,74 zł. Łączna wartość zakupów dokonanych po wejściu na stronę za pomocą tych kliknięć wyniosła 17 140,40 zł. Rachunek jest prosty: zysk 13 537,66 zł.

Oto kolejny przykład, w którym konwersją nie była sprzedaż, ale wypełnienie formularza kontaktowego na stronie:

 

Statystyka kliknięć i kosztów linków sponsorowanych

W omawianym czasie klient uzyskał 4 255 wejść na stronę, za które łącznie opłaty wyniosły 5 454,79 zł. Za pośrednictwem tych kliknięć klient pozyskał 236 zapytań wysłanych od razu po wejściu na stronę. Kolejne 30 osób wysłało zapytania po zapoznaniu się z ofertą konkurencji. Zatem za pozyskanie 1 zapytania klient zapłacił około 20 zł., a średni przychód z podpisanej umowy to 1 500 zł. Wystarczy więc, że z puli 260 zapytań klient podpisał umowy z 4 klientami, aby zwróciły się koszty kampanii. Reszta to czysty zysk.

5. Linki sponsorowane warto używać razem z pozycjonowaniem

„Mam pozycjonowanie (SEO), więc AdWordsy są mi zbędne!”

Jest to jeden z bardzo mylnych poglądów, który prowadzi do obniżania swojego dochodu ze strony internetowej. Google AdWords połączone z Pozycjonowaniem tworzą tzw. surround effect i nawzajem podnoszą skuteczność swojego działania. Dzieje się tak m.in z poniższych powodów:

  • wykorzystujemy efekt dostępności z naszą firmą – lepiej oceniamy rzeczy, które widzimy częściej i mamy skłonność do wybierania już znajomych obiektów niż obcych. Mając dwa wyniki wyszukiwania, pokazujemy się potencjalnemu klientowi dwukrotnie częściej i budujemy tym zaufanie do naszego przedsiębiorstwa,
  • Liczba wyników wyszukiwania na jednej stronie jest ograniczona. Jeżeli zdecydujemy się na AdWords i Pozycjonowanie (SEO) jednocześnie – z pierwszej strony znika nasz kolejny konkurent.
Ile kosztuje domena internetowa?

Dlaczego warto łączyć AdWords z pozycjonowaniem?

Czym byłaby teoria bez potwierdzenia w realnym działaniu? Poniżej zamieszczamy dane z kampanii w wyszukiwarce Google dla jednego z naszych klientów.

 

Statystyki z AdWords i pozycjonowania

W przeciągu 30 dni wzmocnienia działań w wyszukiwarce za pomocą Google AdWords, ilość zapytań wysłanych poprzez formularz wzrosła z 82 do 108 dla wyników organicznych (google/organic) oraz drugie tyle pozyskaliśmy z płatnej kampanii linków sponsorowanych (google/cpc). Widać również wzrost zapytań poprzez bezpośrednie wpisanie adresu witryny w przeglądarce internetowej (direct/none). Zatem w pierwszym miesiącu otrzymaliśmy łącznie 88 zapytań, a w drugim już 229. Powyższe rezultaty są dobitnym argumentem przeciw mitowi o zbędności AdWords podczas pozycjonowania.

6. Linki sponsorowane są tańsze jeśli prowadzi kampanię Certyfikowana Agencja

Aby zostać certyfikowaną Agencją należy sprostać wyśrubowanym wymaganiom stawianym przez Google. Można tego dokonać jeśli jest się biegłym w prowadzeniu kampanii AdWords, w praktyce wykorzystuje się wszystkie możliwości systemu, a jakość prowadzonych kampanii jest najwyższa.

Naszą codzienną pracą jest udoskonalanie prowadzonych kampanii i poszerzanie wiedzy z zakresu AdWords. Dlatego Agencja poprowadzi kampanię zawsze lepiej, skuteczniej i taniej. Wiemy jak to zrobić bo mamy nie tylko wiedzę, ale i praktykę. Robimy to przecież codziennie.

7. Linki sponsorowane to pewna inwestycja

Jeśli swoją kampanię linków sponsorowanych powierzysz kompetentnej firmie, która wie jak najlepiej wykorzystać możliwości AdWords, to nie będziecie żałować tej inwestycji. Taka firma dobierze najlepsze słowa kluczowe do promocji oferty, podpowie co i dlaczego warto promować, będzie analizować rentowność kampanii itd.

Nie warto tkwić w utartych, zasłyszanych opiniach. Trzeba przekonać się samemu jak to naprawdę działa. Nie wolno zrażać się jeśli sami prowadziliśmy kampanię i coś poszło nie tak, albo po prostu wybraliśmy nie odpowiednią firmę do prowadzenia kampanii. Należy zaufać profesjonalistom, którzy na linkach sponsorowanych „zjedli zęby”.

Doskonale wiemy jak prowadzić kampanie reklamowe w internecie, aby przynosiły Ci zyski. Przygotujemy dla Ciebie efektywną reklamę!

#wiemyjak prowadzić kampanie reklamowe

NAPISZ do nas

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE sp. z o.o.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Publikacja wpisu: 09/01/2014 oraz aktualizacja: 19/12/2016

20/12/2016
Michał Kliszczak

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE sp. z o.o.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Heniek pisze:

    A u mnie z dnia na dzień wzrósł koszt za linki sponsorowane o 30% (ok. dwóch tysięcy zł). Nie spowodowało to żadnego zwiększenia sprzedaży. Oczywiste jest więc, że to wyklikiwanie. Na dwa tysiące zł Google oddało mi raz 0,70 groszy!!. Czyli wychwyciło :-)
    Teraz ja ruszam z wyklikiwaniem i bedziemy się tak bić a Google się cieszy bo ,,nahapie,, się kasy. I po co im z tym walczyć???

  2. Jan pisze:

    Niestety reklama adwords to najbardziej nieopłacalna reklama, przynajmniej w Polsce, wystarczy spojrzec na stawki kliknięć oraz ROI

  3. Jagoda Dynowska EACTIVE pisze:

    Wszystko zależy od tego w jaki sposób prowadzona jest kampania – jeżeli jest to robione niewłaściwie, faktycznie reklama może okazać się nieopłacalna. Bardzo istotne jest odpowiednie prowadzenie kampanii i optymalizowanie jej w taki sposób, aby osiągnąć jak najwyższy wskaźnik ROI. W AdWords powinno się też kontrolować wszystkie czynniki i w razie potrzeby na bieżąco zmieniać elementy kampanii, aby przynosiła zyski. Oczywiście wymaga to odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.

  4. Janusz pisze:

    Ja na początku też nie uzyskiwałem satysfakcjonujących wyników z reklam adwords, ale próbowałem samodzielnie metodą prób i błędów, co nie było łatwe. Teraz wiem już o wiele więcej, ale jednak zlecam zewnętrznie i jest naprawdę ok – mi się to opłaca.

  5. Łukasz pisze:

    Kto pisał ten artykuł? Jak ktoś twierdzi, że wartość konwersji minus koszt kliknięć to zysk firmy to świadczy tylko o braku znajomości podstawowych zasad ekonomii. W przypadku firm handlowych sprzedających dajmy na to sprzęt RTV podany w artykule przykład spowodował by dołożenie do interesu.

  6. Jagoda Dynowska EACTIVE pisze:

    Panie Łukaszu,

    w artykule opisujemy wydatki i zyski w kampanii AdWords i dokładnie tak jak napisaliśmy w tekście, 13 537,66 zł to zysk z kampanii po odliczeniu kosztów na kliknięcia. To oczywiste, że przedsiębiorca regularnie ponosi inne koszty związane np. z prowadzeniem firmy, jednak artykuł nie miał na celu dokładnej analizy ekonomicznej biznesu, tylko obrazowego przedstawienia wydatków i zysków w samej kampanii reklamowej AdWords.

  7. Na samym początku kampanii reklamowej najważniejszym elementem jest konkretne sprecyzowanie celu. Doświadczony manager PPC wie, że tylko wtedy jego praca ma sens. System Adwords jest bardzo przydatnym narzędziem w pozyskiwaniu zainteresowania, poprzez dokładne targetowanie, można szybko dotrzeć do określonego typu klienta. Z własnego doświadczenia wiem, że najlepsze efekty marketingowe daje równoczesne stosowanie linków sponsorowanych oraz pozycjonowania. Jeżeli fundusze na to pozwalają, lepiej łączyć te dwie strategie.

  8. Tomek pisze:

    Najgorsze w adwords jest to ze nie nadaje sie on kompletnie do produktow i uslug niskomarżowych, koszty zeżrą czlowieka z butami, no chyba ze reklamujesz sie przy uzyciu reklamy wizualnej bo ta kieroweana na slowa kluczowe sprawdza sie i to doskonale w przypadku usług gdzie margines zysku jest bardzo duzy.

  9. Adam pisze:

    „Linków sponsorowanych nie wyklika konkurencja” – takie samo stanowisko usłyszałem od Google, kiedy kontaktowałem się z nimi w tej sprawie. Osobiście uważam, że wyczyszczenie ciastek oraz całej historii w przeglądarce załatwia sprawę, chyba że blokowane są adresy ip w krótkim czasie w bardzo zaawansowanym stopniu. Tak czy inaczej jest to temat dyskusyjny i w moim przypadku raczej nie zauważyłem bardzo podejrzanych ruchów w tej kwestii.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to
Zostań Bajkowym Bohaterem III
Weź udział