eCommerce – 11 pomysłów na Black Friday 2018

Eksperci z EACTIVE – Agencji 360 marketingu online radzą:

Black Friday Pomysły

Black Friday to prawdziwe święto zakupów, na którym zyskują nie tylko konsumenci, ale także (jeśli nie przede wszystkim!) sprzedawcy. Nie ma przecież lepszego sposobu na wzrost sprzedaży, niż dostarczenie atrakcyjnej promocji osobom, które w tym czasie oddają się szaleństwu zakupów. Wystarczy wprowadzić kilka rozwiązań, które nie wymagają wielkich nakładów pieniężnych czy też miesięcy przygotowań. Nawet jeśli prowadzisz niewielki biznes, Black Friday to doskonała okazja nie tylko do zwiększenia bieżącej sprzedaży, ale też do dotarcia do klientów, którzy mogą w ten sposób poznać Twój sklep i dokonać zakupu w późniejszym czasie. Nie wiesz, jak się przygotować na ten dzień? Poznaj nasze 11 pomysłów na Black Friday!

black friday korzyści

Dlaczego Black Friday naprawdę się liczy?

Zanim przejdziemy do omawiania konkretnych pomysłów, warto dowiedzieć się, czym właściwie jest Black Friday. Pierwszy piątek przypadający po Dniu Dziękczynienia w USA to początek szaleństwa zakupów przed Bożym Narodzeniem. W Czarny Piątek w 2017 roku aktywność konsumentów na świecie, w porównaniu ze zwykłym dniem, wzrosła średnio o 624%. Dane dotyczące sprzedaży w Polsce są jeszcze bardziej imponujące. Polscy konsumenci kupowali w tym dniu dużo więcej niż zwykle – wzrost liczby sprzedaży wyniósł aż 692%! To ogromny skok w porównaniu z rokiem 2016 – wówczas liczba transakcji była większa o 369%. Liczby mówią same za siebie – Black Friday to idealna okazja dla sklepów internetowych, aby znacząco zwiększyć sprzedaż!

wzrost transakcji w black friday w Polsce

Jak przygotować stronę na Black Friday?

Prowadzisz sklep internetowy? Black Friday musi znaleźć się w Twoim kalendarzu. To data, której nie wolno przegapić – konsumenci nie tylko spodziewają się, ale wręcz oczekują od sklepów promocji i rabatów. Dzięki naszym prostym wskazówkom dowiesz się, jak przygotować swój biznes na święto zakupów tak, by nic Cię tego dnia nie zaskoczyło. Poniżej znajdziesz 11 gotowych rozwiązań, które pozwolą klientom bez przeszkód skorzystać z Twojej oferty.

1. Sprawdź magazyn

Black Friday to doskonała okazja aby „posprzątać” magazyn z zalegającego towaru. Wymyśl chwytliwą promocję, np. 2 w cenie 1 – dzięki temu sprzedasz go dwa razy szybciej. Koniecznie sprawdź też stany magazynowe popularnych produktów i przeanalizuj sprzedaż w tym okresie w poprzednich latach. Określ, które towary kupowano najczęściej, w jakich ilościach, w jakiej cenie. To pozwoli Ci odpowiednio przygotować się na zwiększoną ilość zamówień i zrobić ewentualne zapasy. Nic tak nie zniechęca potencjalnych klientów, jak brak towaru wrzuconego już do wirtualnego koszyka.

2. Wymyśl promocję

Jeśli wiesz już, na sprzedaży których produktów zależy Ci najbardziej, czas na konkrety. Określ, co zaoferujesz klientom w tym dniu. Obniżki, np. -20% na cały asortyment to doskonały sposób na przyciągnięcie klientów do swojego sklepu. Pamiętaj jednak, że aby promocja okazała się skuteczna i naprawdę zachęcała do zakupów, oferowany rabat musi być atrakcyjny. Ceny obniżone o mniej niż 10% nie będą interesujące dla Twoich odbiorców, którzy w tym dniu szukają najlepszych okazji. Chcesz zwiększyć sprzedaż określonej kategorii produktów albo zależy Ci na wypromowaniu konkretnej marki? Przeceń ją!
Warto też pomyśleć o wartości dodanej jak darmowa przesyłka czy drobny prezent dodawany do każdej paczki. Klienci na pewno ucieszą się, kiedy podczas rozpakowywania swojej przesyłki znajdą w niej coś, czego się nie spodziewają. Ładna kartka z podziękowaniem za zakupy, próbka nowych perfum czy cukierek – to proste rozwiązania, które pomogą Ci budować lojalność konsumentów i przywiązanie do Twojej marki.

3. Poinformuj klientów o promocji

Promocja gotowa, czas zadbać o jej rozpowszechnienie. Na początek stwórz regulamin – określ wysokość obniżki, warunki zakupów i zwrotu, termin. Nie martw się – w internecie znajdziesz wiele przydatnych wzorów, które ułatwią Ci zadanie. Kolejny krok – jeden z najważniejszych – to przygotowanie odpowiednich materiałów marketingowych. Pamiętaj – nawet najlepsza wyprzedaż nie przyciągnie klientów, jeśli ich o niej nie poinformujesz! Zadbaj o stronę graficzną – ładne i chwytliwe bannery na Twojej stronie czy grafiki na Facebooku i Instagramie to często pierwszy element, z jakim styka się Twój potencjalny klient. Prostą grafikę możesz co prawda przygotować we własnym zakresie, jednak lepiej zlecić to zadanie profesjonaliście – koszty nie są duże, a efekt często znacznie przerasta nasze oczekiwania.

4. Robisz promocję? Powiedz o tym subskrybentom!

Pamiętaj, by poinformować swoich subskrybentów o zaplanowanych na Black Friday promocjach. W przypadku, gdy regularnie rozsyłasz newsletter do bazy swoich klientów, będzie to tym bardziej naturalny krok.
Dobrą decyzją będzie wysłanie kilku wiadomości na przestrzeni np. tygodnia — dzięki temu bardziej utrwalisz informację o akcji, niż w przypadku rozesłania jednego mailingu. Będzie to także dobry sposób na stworzenie atmosfery napięcia, oczekiwania i wzbudzenie większego zainteresowania odbiorców.
Tekst wiadomości w kampanii mailingowej nie powinien być długi. Wymyśl chwytliwe hasło, które przyciągnie uwagę – “Black Friday coraz bliżej!”, “Do Black Friday pozostało już tylko 5 dni!”. Zwracaj się bezpośrednio do swoich klientów, używaj zwrotów typu: “Czy jesteś gotowy na zakupowe szaleństwo?”, “Sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy!”. Pamiętaj także o graficznym opracowaniu wiadomości – zdjęcia i kolorowe grafiki są dobrym sposobem przekazania lub uwydatnienia najważniejszych informacji.

5. Przetestuj swoją stronę…

Nie pozwól, by problemy techniczne były źródłem rozczarowania podczas dokonywania zakupów – w internecie przede wszystkim liczy się czas. Koniecznie upewnij się, czy dokonywanie zakupów przebiega sprawnie i bez błędów. Obsługa powinna być możliwie jak najbardziej intuicyjna i funkcjonalna. Uproszczenie całego procesu nie tylko skróci czas trwania zakupów, ale wpłynie również na opinię klientów o Twojej usłudze.
Sprawdź, czy serwer, z którego korzystasz, wytrzyma większą liczbę odwiedzin. Samodzielnie możesz przetestować swoją stronę pod względem m.in. szybkości wczytywania się czy ogólnej struktury za pomocą bezpłatnych narzędzi dostępnych w internecie (np. PageSpeed Insights sprawdza prędkość ładowania się strony, Dead Link Checker kontroluje funkcjonowanie linków na stronie, a Nibbler przeprowadza test ogólnej wydajności strony).

6. … i zaktualizuj ją!

Opublikuj na stronie przygotowane materiały graficzne. Pamiętaj o zaktualizowaniu oferty i wprowadzeniu zmian w cenach. Aby produkty objęte rabatami były bardziej widoczne, możesz skorzystać z kilku sposobów wskazujących na  atrakcyjność oferty. W informacjach o produkcie możesz umieścić zarówno aktualną, jak i starą cenę, jak również dane na temat aktualnego stanu dostępności produktu.

7. Facebook to podstawa

Pamiętaj, aby o zbliżających się promocjach informować nie tylko na swojej stronie internetowej, ale też w mediach społecznościowych, np. na Facebooku. Na okres promocji wyznacz jedną lub dwie osoby, które będą na bieżąco monitorować konta firmowe w mediach społecznościowych. Pozwoli to na sprawne udzielanie pomocy i reagowanie na pytania klientów.
Planując posty, zastanów się, która godzina publikacji będzie najbardziej odpowiednia tak, aby po zamieszczeniu dotarła do jak najszerszego grona odbiorców. Warto poznać przyzwyczajenia swoich klientów poprzez analizę danych zebranych przez Facebooka. Odszukaj na swoim fanpage’u zakładkę: Statystyki, Posty – znajdziesz w niej wykres ukazujący aktywność swoich odbiorców z podziałem na dni tygodnia i godziny. Możesz również sprawdzić dane historyczne wcześniejszych postów i przeanalizować zasięgi. W ten sposób dowiesz się, o której godzinie Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni.
Możesz także zorganizować konkurs, by zainteresować potencjalnych klientów swoją ofertą. Dzięki temu ruch na Twojej stronie internetowej może się znacznie zwiększyć. Konkurs nie musi być skomplikowany – najlepsze są proste rozwiązania. Zachęć swoich odbiorców, by w komentarzu opisali idealny prezent, jakim chcieliby obdarować ukochaną osobę. W zamian zaproponuj ciekawą nagrodę w postaci darmowego produktu czy wysokiego rabatu. Dzięki temu nie tylko zwiększysz ruch na swojej stronie, zaktywizujesz fanów, ale też dotrzesz do potencjalnych klientów.

8. Google Ads – pokaż się internautom

W okresie poprzedzającym Black Friday nie bój się zainwestować w reklamę w wyszukiwarce Google. Będzie to idealny moment na uruchomienie specjalnej kampanii pod kątem promocji, która nie tylko może wpłynąć na wyższą sprzedaż w tym okresie, ale również wsparcie Twoich dotychczasowych działań w Google Ads.
Jeżeli prowadzisz już działania reklamowe w wyszukiwarce Google, możesz zainteresować swoją promocją potencjalnych klientów poprzez dodanie opcji odliczania do tekstu reklamy. Wprowadzony do reklamy tekst może brzmieć, np. “Do końca promocji zostały tylko 2 dni!”. Warto także skorzystać z rozszerzenia promocji, co może zaowocować przyciągnięciem uwagi klientów poszukujących ofert specjalnych. Dzięki temu możesz uwzględnić w reklamie informację o zniżce procentowej lub kwotowej.

9. Odliczaj czas!

Na Twojej stronie bardzo dobrze sprawdzi się interaktywny zegar, który będzie odliczał dni i minuty do rozpoczęcia Black Friday, a następnie wskazywał czas, jaki pozostał do zakończenia promocji. Nie bez powodu w dwóch kolejnych poradach poruszyliśmy temat odliczania czasu — dzięki informacji o limicie czasowym, potencjalni klienci częściej decydują się na skorzystanie z promocji, ponieważ nie chcą przegapić okazji. Wskazanie terminu zakończenia akcji promocyjnej wpływa na skrócenie procesu decyzyjnego.

10. Otwórz się na kontakt

W widocznym miejscu na stronie głównej umieść prosty formularz umożliwiający zapisanie się do newslettera. Ułatwi to kontakt z klientami przy okazji kolejnych akcji promocyjnych, a także pozwoli na zbudowanie bazy mailingowej.
Pamiętaj, że dużo większe zaufanie wzbudza serwis, który umożliwia łatwy kontakt z jego pracownikami, dlatego oprócz formularza warto pomyśleć także nad umieszczeniem na stronie narzędzia Live Chat (prosty w obsłudze komunikator, pomocny w wymianie informacji pomiędzy użytkownikami danej strony a pracownikami firmy). Czat pozwala na szybki kontakt z obsługą i uzyskanie odpowiedzi zarówno na pytania produktowe, jak i kwestie techniczne czy serwisowe. Ważne jednak, by udzielane poprzez Live Chat odpowiedzi były natychmiastowe, dlatego warto by jeden z pracowników na bieżąco nadzorował spływające wiadomości.

11. Pamiętaj o Cyber Monday

Każdy dodatkowy dzień, podczas którego możesz zaoferować swoim klientom ciekawe promocje, może pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedażowe, a także wizerunek Twojego biznesu. Dlatego zastanów się nad wydłużeniem akcji promocyjnej o kilka dni – weekend oraz następujący potem Cyfrowy Poniedziałek, mogą okazać się idealną szansą! Terminem Cyber Monday zaczęto nazywać pierwszy poniedziałek po Black Friday, kiedy zauważono, że sklepy internetowe odnotowują tego dnia wzrost obrotów.

Mamy nadzieję, że przygotowane przez nas wskazówki pomogą Ci wyróżnić się pośród konkurencji i zaowocują imponującymi wzrostami sprzedaży.

Trzymamy za Ciebie kciuki!

Jeżeli jesteś zainteresowany zwiększaniem sprzedaży online skontaktuj się z nami, a doradzimy Ci co będzie najskuteczniejsze dla Twojego biznesu.

x

SKONTAKTUJ SIĘ

Filtr antyspamowy

Administratorem danych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k., ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna. Państwa dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na Państwa wiadomość.

* Pole wymagane

#wiemyjak

SKONTAKTUJ SIĘ

16/11/2018
Dorota Mglej, Katarzyna Misiaszek

Ocena artykułu:
4.7/5, głosów: 30

Udostępnij:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Patryk pisze:

    Jestem związany z branżą ecommerce już jakiś czas i zgadzam się, że black friday nie można lekceważyć. Dobre przygotowanie może wyjść tylko na plus

  2. Mikołaj pisze:

    Dla mnie liczy się budowanie lojalności wśród konsumentów. Wiem, że jeżeli pominę już tak powszechnie stosowane promocje w tym szczególnym dniu, więcej stracę niż zyskam. Polecam wszystkim zaplanować strategię dla swoich sklepów. Fajny artykuł :)

  3. Sylwia pisze:

    Zgadzam się, testowanie strony i przygotowanie pod względem technicznym to podstawa. Co roku obserwuję, jak część witryn wysypuje się przez zbyt duże obciążenie, w tym było podobnie.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to