Co to jest content marketing i jakie oferuje korzyści?

Osoby pracujące w marketingu nie tylko zajmują się tworzeniem chwytliwych haseł reklamowych oraz sloganów, które mają zachęcić klientów do nabycia określonego produktu firmy. Z jednej strony w działach marketingu powstają bogate i rozbudowane kampanie promocyjne, a z drugiej strony wykorzystuje się content marketing, który zwraca uwagę na konieczność zawierania z klientem długoterminowych relacji w celu zdobycia jego zaufania, lojalności. #wiemyjak

Content marketing - co tworzysz dla klienta?

POZNAJ naszą ofertę na CONTENT MARKETING

Poprzez treści skierowane do klientów, możemy stworzyć z nimi silną więź i zyskać w nich aktywnych zwolenników marki, którzy zaczną ją samodzielnie promować. Na czym dokładnie polega marketing treści, content marketing co to jest i jakich efektów należy się spodziewać po prawidłowo przeprowadzonych działaniach wchodzących w jego zakres?

Od początku co to jest content marketing?

Content marketing w języku polskim określany jest jako marketing treści i jest to rodzaj strategii marketingowej w sieci wykorzystywanej w celu pozyskania stałego grona klientów. W ramach tej strategii podejmowane są działania polegające na publikacji i promocji wartościowych treści dla określonego segmentu klientów – grupy odbiorców. Na pytanie, co to jest content marketing, można odpowiedzieć, że nie jest on jednostronnym przekazem reklamowym, ale przedsięwzięciem, które ma doprowadzić do budowania długotrwałych i intensywnych, z czasem opartych na emocjach relacji z wybraną grupą klientów.

Podstawowe działania marketingu treści sprowadzają się do:

  • tworzenia i publikowania interesujących treści,
  • przyciągnięcia uwagi wybranej grupy klientów,
  • budowania zaangażowania oraz lojalności tejże grupy klientów.

Content marketing polega więc na tworzeniu rozmaitych treści i rozpowszechnianiu ich w sieci. Treści mogą przybierać różną formę – artykułów, filmików, webinariów, prezentacji multimedialnych, wykresów czy grafik. Duże znaczenie przybiera forma publikowanych treści, ale ważna jest także sama treść i merytoryczna zawartość tego typu działań. Oczywiście content marketing jest realizowany także poza internetem. Wartościowe treści mogą być dostarczane klientom za pomocą prasy branżowej, gazetek, folderów czy ulotek. Sprawdź: Jak zwiększyliśmy ruch o 485,88% dzięki content marketingowi? My chcielibyśmy w dużej mierze skupić się jednak na content marketingu w przestrzeni online!

Dystrybucja treści

Content marketing nie istniałby bez dobrze poprowadzonej dystrybucji. Można nawet stwierdzić, że stworzenie dobrej jakości tekstu czy grafiki to dopiero połowa sukcesu. Niezwykle ważnym aspektem jest dobranie odpowiednich kanałów dystrybucji do typu contentu oraz grupy docelowej, która ma te treści odbierać. Do wyboru jest nieskończona liczba możliwości, od postów w social media, przez mailing po newslettery czy ebooki. Więcej informacji na temat dystrybucji treści w internecie dostępne w naszym artykule: Jak promować stronę internetową.

Co łączy content marketing i SEO?

Wysoka jakość treści jest dla Google ważnym czynnikiem rankingowym wpływającym na widoczność strony w wyszukiwarce i nie pozostaje bez wpływu na SEO i pozycjonowanie stron www. Content marketing wykorzystuje naturalne linkowanie, które wpływa na pozycje strony w wynikach wyszukiwania.

Działania łączące SEO i content marketing, zajmują sporą ilość czasu, jednak umiejętne ich zastosowanie sprawia, że przynoszą długotrwałe efekty. Jak materiały optymalizuje się pod wyszukiwarkę?

  • Wszystkie materiały pisane takie jak artykuły sponsorowane, opisy produktów i usług, wpisy blogowe, teksty na stronie firmowej itd. W tej kategorii idealnie sprawdzi się SEO copywriting;
  • Content graficzny, czyli wszystkiego rodzaju grafiki, infografiki, wykresy, gify czy filmy. Tutaj największą uwagę należy skupić na poprawnej optymalizacji;
  • Interaktywny content, na który składają się wielowymiarowe zdjęcia i filmy, quizy, czaty na żywo czy wirtualne sondy. Ta forma content marketingu staje się coraz bardziej popularna.

Content marketing a marketing wirusowy

Marketing wirusowy ma na celu budowanie wartościowej marki danego produktu, usługi bądź firmy poprzez przeprowadzenie takich działań, które zachęcą odbiorców do samodzielnego przekazywania informacji o danej marce, usłudze, produkcie bądź firmie. Skuteczność marketingu wirusowego jest bardzo wysoka, gdyż jego idea opiera się na rekomendacjach i poleceniach. Gdy nasz znajomy mówi nam, że dany produkt jest wart swojej ceny, a jego jakość jest zadowalająca, to mu ufamy i z chęcią skorzystamy z danego produktu. Jeśli nam także przypadnie do gustu, to sami postaramy się także o jego rozpowszechnienie.

Content marketing działa na podobnej zasadzie co marketing wirusowy. Poprzez publikowanie wartościowych treści, specjaliści od marketingu starają się nakłonić klientów, aby skorzystali z produktów danej firmy, uznali jej ofertę za wartościową oraz polecili ją kolejnym znajomym. Im wartościowsze dla odbiorcy treści tym większa szansa na dalsze się ich rozprzestrzenienie.

Narzędzia wykorzystywane w ramach marketingu treści

W zależności od segmentu klientów, do jakiego dane przedsiębiorstwo zamierza dotrzeć, stosuje się różnego rodzaju techniki dedykowane dla działań content marketingowych. Chcąc w sposób skuteczny dotrzeć do danej grupy klientów i dobrać odpowiednie dla niej treści, należy w pierwszym etapie przeanalizować, jakimi cechami się ta grupa charakteryzuje, z jakich mediów korzysta, jakie są jej zainteresowania czy sposoby spędzania wolnego czasu. W następnym kroku można wybrać jedno bądź kilka narzędzi, za pośrednictwem których będą przekazywane treści.

Dzięki badaniu IAB Polska, wiemy, że najczęściej używane narzędzia content marketingu prezentują się następująco:Wykres - narzędzia do content marketingu wg IAB
Źródło: dane z badania IAB Polska

Materiały kontekstowe: poradnik, opisy produktów lub usług, infografiki, galerie zdjęć, artykuły, raporty, wideo, konkursy, quizy, sondaże, wydarzenia, stadium przypadku, testimoniale.

Materiały interaktywne: mikrostrony, widgety, gry, aplikacje.

Materiały mailingowe: e-mail, newslettery, katalogi, foldery, e-booki, e-magazyny.

Materiały na potrzeby social media: memy, posty, vlogi, blogi.

Content marketing co to oznacza dla przedsiębiorstwa?

Organizacje, które chcą dotrzeć do wybranej grupy klientów, najczęściej wykorzystują trzy rodzaje narzędzi marketingu treści. Jest to publikowanie artykułów na własnej stronie internetowej, przeprowadzanie działań promocyjnych za pomocą portali społecznościowych, a coraz częściej tworzenie autorskich filmików wideo. Publikowane treści najczęściej dotyczą porad odnoszących się do użytkowania produktów, ich naprawy, konserwacji. Za pośrednictwem filmów wideo przedsiębiorstwa starają się także ukazać możliwości i funkcje produktu, zakres jego zastosowania, a także inne cechy użytkowe, jak kształt czy wielkość. Bardzo popularne jest także tworzenie treści, które mają wpłynąć na nawyki klienta i zmianę prowadzonego stylu życia. Na przykład przedsiębiorstwa tworzące gadżety liczące kroki i ilość spalonych kalorii, często prowadzą blogi, za pośrednictwem których zamieszczają porady dotyczące żywienia czy sposobów na efektywny trening.

content marketing

Co można zyskać?

Content marketing pozwala na uzyskanie trzykrotnie większej liczby leadów w porównaniu do działań opierających się na tradycyjnym marketingu. Według ContentStream klient, zanim zdecyduje się na zakup danego produktu,  korzysta z 11 źródeł pozwalających zdobyć informacje o produkcie. Dzięki marketingowi treści możliwe jest szybsze budowanie relacji z klientem poprzez informacje, których on właśnie poszukuje. Bardzo istotną korzyścią jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz skojarzeń związanych z marką danego produktu. 82 proc. konsumentów, po zetknięciu się z treściami content marketingowymi, bardziej pozytywnie postrzega daną firmę.

A jak Wy wykorzystujecie content marketing?

#wiemyjak jak pozycjonować Twoją stronę

Artykuł zaktualizowany

Ocena artykułu:
4.7/5 (132)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Marcin pisze:

    Dużo ostatnio się pisze o tym content marketingu. Jednak równie dużo powinno się pisać o jego promocji, ponieważ nie wystarczy napisać wartościowy tekst i czekać by sam rozniósł się po wirusowo internecie.

  2. Klaudia Witek EACTIVE pisze:

    Oczywiście samo napisanie wartościowych treści to często za mało. Musimy jeszcze pomyśleć o ich promocji, aby dotarły do naszej grupy docelowej. Content marketing to połączenie tworzenia wartościowych treści i ich dystrybucji o czym niejednokrotnie wspominaliśmy na naszym blogu ;)

  3. Katarzyna pisze:

    A jakie są średnie koszty wykorzystania content marketingu w firmie?

  4. Agata Strzębska EACTIVE pisze:

    Pani Katarzyno, na strukturę kosztów content marketingu składa się kilka elementów, a te z kolei są różne w zależności od potrzeby firmy, branży czy konkurencji. Bez szczegółowych danych nie da się wprost określić kosztów. Z pewnością należy wziąć pod uwagę koszty przygotowania strategii content marketingowej, koszt tworzenia contentu, jego promocji jak i środki na kontrolę i mierzenie efektów prowadzonych działań. Jeżeli chciałaby Pani uzyskać więcej szczegółów, prosimy o kontakt w tej sprawie poprzez formularz kontaktowy na naszej stronie. Pozdrawiamy!:)

  5. Przemek pisze:

    O tak, ostatnio wszędzie się mówi o content marketingu. Nic dziwnego, kolejne zmiany algorytmów Google coraz bardziej odpuszczają typowo techniczne SEO na rzecz jakości contentu. Bardzo mnie cieszą te zmiany, obecnie dużo łatwiej jest znaleźć wartościowe informacje w internecie.

  6. Weronika pisze:

    Bardzo ciekawy artykuł. Content marketing jest znaczącym elementem kampanii e-marketingowych. Publikowanie wartościowych treści bardzo pozytywnie wpływa bowiem na promocję przedsiębiorstw w sieci. Dlatego też często na stronie internetowej firmy pojawia się blog pełen ciekawych branżowych artykułów. Interesujące treści publikowane są również z innych lokalizacjach, o czym z resztą wspomniano w artykule.

  7. Ania pisze:

    Fajny, treściwy artykuł :) Myslę, że marketing treści jeszcze długo pozostanie najważniejszym elementem w relacji z klientem.

  8. Bartek pisze:

    Marketing treści to podstawa w budowaniu relacji z klientami.

  9. Kasia pisze:

    Dzięki za ten artykuł! :)

  10. zofia pisze:

    super artykuł, ląduje w zakładkach

  11. Radosław pisze:

    No niby działa jak marketing wirusowy, ale to wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. Szansa na udaną akcję, moim zdaniem, jest niewielka, a częsciej w obieg idą jakieś treści o wpadkach marek, a nie wartościowy content.

  12. Agnieszka pisze:

    Warto wspomniec jeszcze o monitorowaniu treści, które się udostepnia, zeby moc mierzyc efekty :)

  13. Emil pisze:

    Jestem ciekawy, kto w dzisiejszych czasach w ogóle NIE korzysta, choć trochę, z content marketingu :D

  14. Patryk pisze:

    Warto poświęcać dużo uwagi jakości materiałów, które publikujemy, ale ostatno google nie ułatwia użytkownikom wyszukiwania oryginalnych tresci :/

  15. Wielkie dzięki za tego typu artykuły! :)

    Pozdrawiam, Mateusz.

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem