Jak zoptymalizować bloga pod kątem SEO?

Gdy przygotowujesz wpis na blogu, w pierwszej kolejności dbasz o to, by treść była ciekawa i interesująca, prawda? A czy pamiętasz o tym, by zoptymalizować bloga pod kątem SEO? Być może wydaje Ci się, że wymaga to specjalistycznej wiedzy i jest dla Ciebie zwyczajnie za trudne. A może uważasz, że nie przyniesie to wymiernych rezultatów? Pozwól mi rozwiać Twoje wątpliwości i powiedzieć… #wiemyjak

jak zoptymalizować bloga

POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Co może Ci dać optymalizacja wpisów

Z reguły Twoje teksty docierają tylko do stałych czytelników bloga czy osób śledzących Cię w SM. Jeśli jednak zadbasz o odpowiednie pozycjonowanieoptymalizację pod względem SEO, masz większe szanse na pozyskanie nowych odbiorców. Dobrze przygotowany tekst będzie wysoko rankingowany przez wyszukiwarki, więc jeżeli Twój potencjalny odbiorca znajdzie go, a następnie zainteresuje się treścią, z pewnością jeszcze wróci na Twojego bloga.

A teraz najważniejsze – optymalizacja wpisów to nie „czarna magia”. Dostępnych jest wiele narzędzi, które pomagają w tym procesie blogerom (i nie tylko), dzięki czemu jest on prosty i trwa zaledwie kilka chwil. Brzmi dobrze, prawda? Zatem pora na garść informacji, które pozwolą Ci w szybki i łatwy sposób zoptymalizować Twoje teksty.

Tematyka wpisu

Wiesz już, na jaki temat chciałbyś napisać, ale brakuje Ci tytułu dla wpisu? W takiej sytuacji warto dowiedzieć się, jakie frazy wpisują do wyszukiwarki internauci, i na tej podstawie dokonać wyboru. Dzięki temu istnieje większa szansa, że ktoś trafi na Twój wpis. Pomogą Ci w tym strony: http://answerthepublic.com/ i https://ubersuggest.io/. Wystarczy, że w odpowiednim polu wpiszesz główną frazę, pod którą redagujesz swój artykuł (np. „pozycjonowanie”), wybierzesz kraj jako „PL / Poland”, a w efekcie dostaniesz całkiem niezłą listę sugestii. Na podstawie tych informacji możesz wybrać temat wpisu, np.: „Dlaczego pozycjonowanie jest ważne?”.

We wpisie warto zawrzeć kilka dodatkowych fraz, i pod ich kątem również wykonać optymalizację. Zarówno w treści wpisu, jak i śródtytułach, możesz wykorzystać poniższe warianty:

  • Czy pozycjonowanie jest opłacalne?
  • Co daje pozycjonowanie strony?
  • Pozycjonowanie dla początkujących.

Tagi widoczne w Google

Dla wyszukiwarek najważniejsze tagi w kodzie strony to:

  • <title>…</title>
  • <meta name=”description” content=”…” />

Na szczęście nie musisz znać HTMLa, by poradzić sobie z optymalizacją tych tagów – wszystkie popularne platformy blogowe dają możliwość ustawienia ich zawartości. Mogą być one nazwane w różny sposób, np.:

  • title, tytuł, tytuł seo, tytuł dla wyszukiwarek,
  • description, opis, opis seo, opis dla wyszukiwarek, meta opis, meta description.

Optymalizacja tytułu bloga

Ponieważ tytuł (title) również bierze udział w pozycjonowaniu wpisu, warto go zoptymalizować. Tytuł powinien zawierać możliwie jak największą liczbę wybranych słów kluczowych – najlepiej w formach nieodmienionych, jednak przy zachowaniu kilku bardzo ważnych reguł:

  • tytuł powinien być naturalny i zrozumiały dla użytkownika,
  • długość tytułu nie powinna przekraczać +/- 65 znaków ze spacjami,
  • nie wolno spamować – wymieniać po przecinku słów kluczowych tylko po to, by zawrzeć ich jak najwięcej w tytule,
  • ponieważ tytuł jest widoczny w wynikach wyszukiwania, warto zadbać o to, by prezentował się atrakcyjnie; używaj zatem dużych i małych liter, wyraźnych oddzieleń znaków, interpunkcji itp.,
  • nie używaj dużych liter dla całości tytułu – Google nie przepuszcza takich tytułów.

Przykład dobrego tytułu – Dlaczego pozycjonowanie jest ważne i co nam daje? | Mój Blog
Sprawdź: Gdzie założyć bloga? Platformy blogowe – którą wybrać?

Optymalizacja opisu bloga

Zawartość opisu nie jest uwzględniana w rankingowaniu, ale to na nią zwraca uwagę czytelnik, dlatego ją również należy zoptymalizować. Postaraj się, by przy pomocy opisu zachęcić czytelnika do wejścia na Twojego bloga. Pamiętaj o tym, że Google wyświetla mniej więcej 150 znaków, więc nie ma sensu przekraczać tej wartości. Jeżeli nie jesteś pewien, jak będzie wyglądał Twój opis, zawsze możesz go sprawdzić na stronie: https://seomofo.com/snippet-optimizer.html.

Optymalizacja treści

Kolejnym ważnym czynnikiem optymalizacji wpisu jest dbałość o treść SEO na blogu, a dokładniej, nasycenie jej słowami kluczowymi. To nic trudnego. Jeżeli tekst będzie miał sens, to słowa kluczowe mogą pojawiać się nawet w każdym zdaniu. Ich nadmiar na pewno nie przeszkadza. W miarę możliwości spróbuj też zaczynać od nich akapity oraz używać ich podczas formułowania nagłówków. Słowo kluczowe-nagłówek jest mile widziane.

Przykładowy układ artykułu:

Dlaczego pozycjonowanie jest ważne?
Pozycjonowanie stron internetowych jest w dzisiejszych czasach bardzo istotne ponieważ….
Ważne jest także aby pozycjonować stronę….
(…)

Czy pozycjonowanie jest opłacalne?
{kolejne akapity}

Co daje pozycjonowanie strony?
{kolejne akapity}

Pozycjonowanie dla początkujących – jak zacząć?
{kolejne akapity}

Optymalizacja grafiki

Wszystkie grafiki czy zdjęcia, które dodajesz do wpisu powinny być odpowiednio zoptymalizowane. Dzięki temu Twoja strona będzie szybciej się ładować, co jest istotne dla użytkowników. Dodatkowo możesz w ten sposób zyskać nowych czytelników, którzy wejdą na Twojego bloga poprzez wyszukiwarkę grafiki Google. Aby znalazły się tam Twoje zdjęcia z bloga musisz zastosować się do kilku zasad:

  • Nazwa pliku graficznego – powinna być prosta i zawierać w sobie słowo kluczowe.
  • Atrybut ALT – czyli alternatywny opis grafiki, który jest widoczny dla Google i użytkownika, gdy z jakichś powodów grafika nie wyświetla się na stronie. Musisz dodać go do każdej grafiki/zdjęcia w każdym wpisie.
  • Rozmiar grafiki – jest ważny ze względu na czas ładownaia się strony, co z kolei wpływa na jej widoczność w wyszukiwarce. Powinieneś dobrać rozmiar grafiki tak, aby strona szybko ładowała się na urządzeniach stacjonarnych i przenośnych.
  • Format pliku – zdecyduj w jakim formacie grafiki i zdjęcia na blogu będą wyświetlać się najlepiej:.gif, .png., czy jpeg.

Dlaczego warto zoptymalizować bloga?

Optymalizacja wpisu jest wyjątkowo prostą czynnością, a mimo to, wynika z niej wiele korzyści. Dzięki paru prostym krokom, jesteś w stanie zyskać wielu nowych czytelników. Dlaczego więc nie zacząć optymalizacji jeszcze dzisiaj? A może stosowałeś już powyższe rady? Koniecznie podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach i daj znać, co o tym sądzisz oraz jak Ty to robisz!

#wiemyjak jak pozycjonować Twoją stronę

Publikacja wpisu: 12/07/2016 oraz aktualizacja: 25/04/2017

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. szymon pisze:

    Kluczem są tutaj odpowiednio dobrane słowa kluczowe oraz unikatowe treści, przy pozycjonowaniu blog to podstawa.

  2. Gość pisze:

    Przede wszystkim wartościowa treść to klucz do sukcesu bloga. Tak jak tutaj :) Dzięki za fajną wstawkę, tak w ramach przypomnienia fajnie się czyta.

  3. Marcin Gurtowski pisze:

    Wow fajne narzędzie, nie znałem tego. Mam na myśli answerthepublic.com :)
    Ubersuggest znam i korzystam, mam w zanadrzu jeszcze parę innych narzędzi.
    Do optymalizacji treści na blogu WordPress używam wtyczki Yoast SEO. Jest przydatna bo podpowiada co można poprawić, a co już jest ok. Co najważniejsze nie tylko pod kontem SEO, ale również czytelności. Moim zdaniem czytelność i jakość artykułów mają bardzo duże znaczenie na pozycjonowanie.

    Jeszcze raz dziękuje za informację i świetnym narzędziu i pozdrawiam serdecznie.

  4. Jarek pisze:

    Z optymalizacją bloga/wpisów jest zawsze sporo pracy… trzeba wybrać odpowiednie słowa kluczowe i dobrze wkomponować w treść, aby całość była jak najbardziej przyjazna dla użytkownika. Wiemy jednak, że dobra optymalizacja contentu pod kątem SEO jest kluczowa ( zwłaszcza w przypadku stron blogowych ), aby odnieść sukces w wyszukiwarce i przyciągnąć jak najwięcej osób.

  5. Szymon Słowik pisze:

    Mam przykład serwisu (można go nazwać blogiem, bo to serwis contentowy), który po samej optymalizacji tytułu urósł w Google kilkukrotnie. Niestety jest to aspekt bagatelizowany bardzo często. Dobry research słów kluczowych i dobór title potrafi robić robotę (oczywiście oprócz tego content też musi się zgadzać ;) )
    Screeny i opis działań optymalizacyjnych tutaj: https://takaoto.pro/pozycjonowanie-porady-case-study/#link6

    Żeby nie było, że reklamuję swoje treści, to podrzucam jeszcze link do artykułu Łukasza Trześniewskiego, stricte na ten temat, który też pokazuje potencjał w optymalizacji title na blogach: https://lukaszt.pl/piekny-wzrost-dzieki-optymalizacji-meta-title-case-study/

  6. Dominik pisze:

    MOgliście jeszcze napisać o tym, żeby grafiki przemielić w xGuetzli, to jest przecież najnowszy ripper do grafiki od Google i w dodatku za darmo. Można było też nieco napisać o wpisach w .htaccess i tym, że mądrze operująć na tym pliku można zaoszczędzić sporo na czasie ładowania się strony :)

  7. Tymon pisze:

    Bardzo czytelny poradnik. Zoptymalizować bloga pod kątem SEO postanowiłem niedawno i zacząłem zgłębiać ten temat. Trafiłem do Państwa na stronę i kieruję się tym wpisem oraz kilkoma innymi które znalazłem na blogu. Bardzo przydatne informacje!

  8. Łukasz pisze:

    Dobra optymalizacja w dzisiejszych czasach to podstawa. Fajnie zostało to opisane w artykule. Myślę iż trzymając się tych zasad można sporo osiągnąć już na starcie

  9. Agata Strzębska EACTIVE pisze:

    Pani Olu, tagi to inaczej znaczniki, umieszczone w nawiasach . Są one częścią na przykład języka HTML, z którego zbudowana jest strona i dzięki nim możemy wprowadzać zmiany w wyglądzie strony. Meta tagi zaś, o których mowa w akapicie, o który Pani pyta, to zbiór tagów umieszczonych w nagłówku, które informują o zawartości strony. Na stronie oczywiście nie widać tagów, a efekty ich działań. Jednymi z najważniejszych z punktu widzenia optymalizacji meta tagami są właśnie te wymienione w artykule – znacznik title oraz meta name=”description” content=”…”/, czyli tytuł strony i jej opis. W artykule znajdzie Pani wyjaśnienie dlaczego warto o nie zadbać i wskazówki jak to zrobić. Jeśli ma Pani jeszcze jakieś wątpliwości i pytania, z chęcią na nie odpowiem:) Pozdrawiam.

  10. ola pisze:

    fajnie, ale czuje niedosyt i nie rozumiem punktu „Tagi widoczne w google”

  11. Aga pisze:

    Cały artykuł baaaardzo pomocny a w szczególności informacja o programach które umożliwiają odnalezienie wyrażeń jakie wpisują użytkownicy. Szczerze powiem , że nie słyszałam wcześniej a jest to naprawdę pomocne przy optymalizacji. Dzięki bardzo !

TAK

Zostaw kontakt, oddzwonimy

Abonament to stagnacja. Aktywny Model Rozliczeń SEO/ADS potęguje efektywność. Podczas 15-minutowej rozmowy dowiesz się wszystkiego.
Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK
Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Siechnicach, zarejestrowana pod adresem ul. Jana Pawła II 12, 55-011 Siechnice, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem