Pozycjonowanie i SEO to dwa różne pojęcia

SEO – (z angielskiego search engine optimization), to inaczej optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki. SEO to działania podejmowane w celu osiągnięcia przez daną stronę internetową jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Do optymalizacji stron zalicza się czynności związane ze zmianami wyglądu serwisu, na przykład treści na stronie oraz te związane ze zmianami w kodzie strony. Optymalizacja stron jest niezbędna, aby rozpocząć pozycjonowanie.

#wiemyjak realizować skuteczne SEO w ramach pozycjonowania

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

seo - optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych

Nie wiedzieć czemu powszechnie przyjęło się, że pojęcia SEO i pozycjonowanie znaczą to samo. Być może utożsamianie tych dwóch pojęć wynika z błędnego tłumaczenia słowa SEO z języka anielskiego, jednak warto podkreślić, że SEO i pozycjonowanie to nie są równoważne pojęcia. Obydwa odnoszą się do wyników wyszukiwania i pozycji strony w wyszukiwarkach, jednakże w ich zakres wchodzą inne działania. Przeczytaj artykuł i dowiedz się czym dokładnie się różnią!

SEO to nie pozycjonowanie stron

Co to jest seo? Pojęcie SEO to skrót od pierwszych liter angielskiego wyrażenia search engine optimization. Zwrot search engine oznacza wyszukiwarkę, a pojęcie optimization odnosi się do optymalizacji. SEO to w skrócie optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, czyli dostosowanie stron internetowych do ich odpowiedniego wyświetlania w wyszukiwarkach internetowych, aby dana strona znajdowała się wysoko w rankingach wyszukiwarek. Najpopularniejszą wyszukiwarką, pod którą najczęściej optymalizuje się strony internetowe jest Google.

Optymalizację strony przeprowadza się na dwa sposoby. Po pierwsze wprowadza się widoczne dla internautów zmiany w treści strony. Takie zmiany wprowadzane są pod kątem zamieszczenia słów kluczowych, dzięki którym użytkownicy mają zostać przekierowani na daną stronę. Po drugie działania związane z optymalizacją wiążą się także z wprowadzaniem zmian w kodzie witryny, które nie mają bezpośredniego wpływu na wygląd witryny internetowej.

Z kolei pozycjonowanie strony jest procesem, na który składają się wszystkie działania (również wspomniana optymalizacja), które mają umożliwić danej stronie internetowej osiągnięcie jak najlepszej (czyli jak najwyższej i stabilnej) pozycji w wyszukiwarkach po wpisaniu konkretnej frazy. Pozycjonowanie jest mocno zależne od optymalizacji, dzięki której możliwe jest dostosowanie treści, jak i innych elementów strony internetowej, tak aby była ona jak najbardziej widoczna dla robotów wyszukiwarki.

Jaka jest zależność między SEO a pozycjonowaniem strony?

Relację między pozycjonowaniem strony a SEO można więc określić jako: SEO zawiera się w pozycjonowaniu; pozycjonowanie jest pojęciem szerszym, a SEO należy do narzędzi, za pomocą których osiąga się cele pozycjonowania. SEO zajmuje się stroną techniczną serwisu – układem treści na stronie, budową kodu, natomiast na pozycjonowanie składa się również szereg innych działań oprócz wspomnianego już SEO.

Być może traktowanie SEO i pozycjonowania jako synonimicznych pojęć jest spowodowane takim samym celem, który przyświeca zarówno działaniom SEO, jak i pozycjonowania, a mianowicie osiągniecie wysokiej i stabilnej pozycji w wynikach wyszukiwania ukazanych przez wyszukiwarkę.

Co to jest SEO czyli szczegółowo o optymalizacji strony

Jak już wcześniej zostało wspomniane, na proces SEO składają się działania polegające na optymalizacji treści oraz optymalizacji kodu i struktury witryny internetowej.

Optymalizacja treści obejmuje czynności takie jak:

  • zamieszczenie unikalnej treści, odpowiadającej tematyce strony oraz zawierającej słowa kluczowe,
  • wyróżnienie treści poprzez stosowanie hierarchii nagłówków, pogrubienie, podkreślenie czy pochylenie,
  • odpowiednie zbudowanie menu strony, treści serwisu oraz innych elementów, które przyczyniają się do wewnętrznego linkowania serwisu.

Do czynności w zakresie kodu, jak i struktury strony natomiast zaliczają się:

  • przygotowanie witryny do standardów W3C, określających wytyczne tworzenia stron, tak aby poprawnie wyświetlały się użytkownikom i były dostępne na różnych urządzeniach,
  • poprawienie szybkości ładowania witryny poprzez zmniejszanie objętości kodu, ilości wczytywanych plików i optymalizację obrazów,
  • umożliwienie wyszukiwarkom wyszukiwanie witryny poprzez zastosowanie między innymi odpowiedniej hierarchii nagłówków (h1, h2, h3), metatagów, przyjaznych adresów URL.

Pozycjonowanie stron zawiera w sobie SEO

Raz jeszcze warto podkreślić, że pozycjonowanie strony zawiera w sobie szereg działań, które zmierzają do podniesienia strony w rankingach wyszukiwarki. Do tych działań zalicza się wspomniane już wcześniej działania SEO, link building, content marketing i analitykę internetową.

Link building, czyli spolszczone już linkowanie, podobnie jak SEO stanowi proces działań, a nie pojedyncze działanie. Celem linkowania jest zmotywowanie internautów do udostępniania oraz cytowania danej witryny internetowej na innych stronach, serwisach i portalach. Ideą linkowania jest także pozyskanie takich użytkowników, którzy będą interesowali się tematyką prowadzonej strony. Zaangażowani internauci są o wiele cenniejsi, gdyż sami z siebie będą starać się polecać daną stronę swoim znajomym, dlatego też niezmiernie ważny jest następny element pozycjonowania – content marketing. Nazywany inaczej marketingiem treści, polega na tworzeniu wartościowej dla użytkowników treści i jej promocji, w celu pozyskania klientów. Treścią reklamową w content marketingu może być tekst, obraz, infografika czy film. Aby pozycjonowanie było skuteczne, niezbędne jest regularne mierzenie osiąganych efektów i wprowadzanie na tej podstawie zmian, czym zajmuje się z kolei analityka internetowa.

Jak uważać z SEO, żeby pozycjonowanie stron miało sens

Zaplanowanie działań mających na celu poprawę rankingu strony w Google powinno być dobrze przemyślane. O optymalizacji w kontekście pozycjonowania stron mówi się często. Należy jednak pamiętać, że wszystkie czynności SEO powinny prowadzić do lepszego postrzegania naszej strony zarówno przez użytkowników jak i wyszukiwarki. Przeoptymalizowanie strony jest zatem skutkiem niepożądanym. Pamiętajmy, że tzw. upychanie słów kluczowych wszędzie, gdzie się tylko da, nie jest dobrą praktyką. Treść, meta tagi, nagłówki itp. powinny być ułożone w sposób logiczny, zachowując sens zdań i poprawność gramatyczną. Takie podejście pozwoli na dobre odebranie naszej witryny przez użytkowników, dla których strona ma być przede wszystkim czytelna i zachęcająca do pozostania na niej dłużej. Dopiero w dalszej kolejności należy pomyśleć o robotach Google. Sposobem na uniknięcie przeoptymalizowania strony może być m.in. powierzenie przygotowania tekstów profesjonalnym copywriterom, a także współpraca z agencją marketingową, która zadba o kwestie seo, tak żeby efektem było dobre pozycjonowanie naszej strony.

Nieetyczne praktyki SEO czy pozycjonowania?

W Internecie pojawiają się co jakiś czas artykuły poświęcone nieetycznym środkom promowania własnej strony internetowej. Czy można więc powiedzieć, że niektórzy specjaliści marketingu internetowego stosują nieetyczne działania SEO czy pozycjonowania? Wiedząc już, że SEO wchodzi w skład działań związanych z pozycjonowaniem i rozróżniając oba pojęcia, można podsumować, że nieetyczne praktyki dotyczą zarówno działań związanych z procesem SEO, ale także są one związane z takimi działaniami pozycjonowania, które nie stanowią działań SEO. Nieetyczne praktyki mogą dotyczyć więc zarówno działań SEO, jak i pozycjonowania. Co może należeć do nieetycznych praktyk związanych z szeroko pojętym pozycjonowaniem? Na przykład nagromadzenie słów kluczowych, wymiana linków ze stronami o podobnej tematyce czy też dublowanie cudzej treści.

Pozycjonowanie stron i SEO zgodne z algorytmami

Jak wielokrotnie powtarzamy na naszym blogu, pozycjonowanie jest procesem, dlatego działania prowadzi się kompleksowo, a efekty mogą być widoczne nawet po dłuższym czasie. Dużo mówi się o dostosowywaniu do wymogów wyszukiwarki, dlatego należy pamiętać o używaniu technik zgodnych z algorytmami Google. Algorytmy te są aktualizowane na bieżąco, a dodatkowo śledząc najnowsze komunikaty można usłyszeć o zmianach większych lub mniejszych, a jednak wpływających na pozycjonowanie stron. Uwzględniając aktualizacje algorytmów i zmiany dążące do poprawy strony w rankingu, optymalizację można przeprowadzić w każdej chwili, jednak przeprowadzenie jej w momencie tworzenia strony jest najłatwiejsze. Dobrze wdrożone działania SEO pozwolą odnieść konkretne korzyści, m.in. zwiększenie ruchu na stronie, co może przełożyć się na większą rozpoznawalność strony wśród potencjalnych klientów, a w konsekwencji także na zwiększenie dochodów firmy. Algorytmy czuwają również nad poprawnością innych czynności wchodzących w skład pozycjonowania stron, m.in. nad strukturą linków, a ich aktualizacje prowadzą do wyeliminowania niepożądanych praktyk.

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

NAPISZ DO NAS

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Publikacja wpisu: 04/02/2015 oraz aktualizacja: 27/04/2017

27/04/2017
Jakub Lisiecki

Ocena artykułu:
4.5/5, głosów: 12

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Gość pisze:

    Nie pamiętam, już jakiś czas temu pewien specjalista kłócił się, że SEO to to samo co pozycjonowanie. Ciekawie i dobrze wytłumaczone. Pozdrawiamy. I będziemy czytać i śledzić dalej.

  2. Paweł pisze:

    Bardzo ciekawy wpis. Trochę jest to mylące dla osób świeżych w tej branży. Przyznam, że takie rozdzielenie seo i pozycjonowania powodowało niezrozumienie przeze mnie wiele artykułów.

  3. Kuba pisze:

    Bardzo rzeczowy artykuł. Zawsze zastanawiałem się, na czym polega różnica, a teraz wiem.

  4. Trafna analiza. Odpowiedź na pytanie dlaczego ludzie trochę mieszają pojęcia może tkwić w tym, że ludzie nie oczekują żadnego SEO, tylko efektów osiąganych za pomocą pozycjonowania ( właśnie kółko 3 z lewej). Skoro mają wmawiane, że SEO jest niezbędne, to jednoznacznie kojarzą to z pozycjonowaniem.
    Na koniec można jeszcze wrzucić komplikator.
    Mając na prawdę źle skonstruowaną stronę, bez świeżych treści, można wypozycjonować ją poprzez linkowanie – na blogach, w katalogach.
    Jednak bez optymalizacji, to ciężko.
    P.S. szkoda, że tak mało follow linków na świecie

  5. spoko, :)
    nie od dziś wiadomo że pozycjonowanie się zmienia i coraz bardziej na znaczeniu nabiera dobrze wykonana strona tzn:
    1) użyteczna i funkcjonalna – z której ktoś faktycznie będzie korzystał,
    2) zawierająca ciekawe, unikatowe i przydatne treści dla odbiorcy
    3) idealnie jeżeli posiada interesujący blog – dający jeszcze lepszą możliwość optymalizacji strony i zebrania ruchu z fraz bloga (linki do wpisów np. z fb czy od innych blogerów polecających dany temat, opis, wpis o czymś sensownym)
    4) dobrze napisana oferta – nie masło maślane, nie nudny opis lub jego brak.

    i takie coś można delikatnie pozycjonować, ale nie spamować pakietami linków czy innymi śmieciami bo to już niestety nie ma sensu.

  6. Świetny wpis i aż dziw, że dopiero teraz na niego wpadłem. Warto edukować naszych klientów, bo jest to z pożytkiem dla całej naszej branży. Pozdrawiam!

  7. Magda pisze:

    Fajny artykuł, na pewno pożyteczny dla osób początkująych!

  8. x pisze:

    Tu piszecie, że SEO i pozycjonowanie to nie jest to samo, a na waszej stronie domowej definicja pozycjonowania zaczyna się od „Pozycjonowanie stron, lub inaczej SEO…” Coś mi tu zgrzyta…

  9. Iga Katulska EACTIVE pisze:

    @x

    Artykuł jest jak najbardziej poprawny merytorycznie – pozycjonowanie i seo to dwa różne pojęcia. Należy jednak uwzględnić to, że potocznie te dwa słowa używane są zamiennie. To co pojawiło się na naszej stronie wynika z naszej dbałości o to, żeby naszą ofertę znalazły osoby, które używają formy: pozycjonowanie, jak i te, które używają formy: seo. Przy nawiązaniu współpracy oczywiście uświadamiamy klientów na czym polega różnica.

  10. Marta pisze:

    Za granicą jednak pojęcie SEO traktują szerzej niż tylko jako optymalizację strony. Na przykład Search Engine Land wskazuje w SEO zarówno czynniki on-site jak i off-site (w tym linkbuilding) https://searchengineland.com/guide/what-is-seo

  11. Tomek pisze:

    Witam. Zajmuje się udzielaniem korepetycji z programów dla Architektów Wnętrz. Naprawdę fajny artykuł. Ja na razie wszystko wpuszczam do swojej strony z Facebook. Mam duża konkurencje w portalach ogólnie korepetycyjnych na Google. Dziękuje za cenne rady, na pewno wykorzystam te wskazówki w SEO!

  12. Johnny pisze:

    Grafika na początku artykułu jest dość myląca: mamy napis „SEO /= POZYCJONOWANIE” a obrazek „SEO” jest objęty przez „Działania z zakresu pozycjonowania” 😀

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to