Pozycjonowanie i SEO to dwa różne pojęcia

Pozycjonowanie / SEO

SEO – (z angielskiego search engine optimization), to inaczej optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki. SEO to działania podejmowane w celu osiągnięcia przez daną stronę internetową jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Do optymalizacji stron zalicza się czynności związane ze zmianami wyglądu serwisu, na przykład treści na stronie oraz te związane ze zmianami w kodzie strony. Optymalizacja stron jest niezbędna, aby rozpocząć pozycjonowanie.

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

#wiemyjak

seo - optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych

Nie wiedzieć czemu powszechnie przyjęło się, że pojęcia SEO i pozycjonowanie znaczą to samo. Być może utożsamianie tych dwóch pojęć wynika z błędnego tłumaczenia słowa SEO z języka anielskiego, jednak warto podkreślić, że SEO i pozycjonowanie to nie są równoważne pojęcia. Obydwa odnoszą się do wyników wyszukiwania i pozycji strony w wyszukiwarkach, jednakże w ich zakres wchodzą inne działania. Przeczytaj artykuł i dowiedz się czym dokładnie się różnią!

stale się rozwijamy WIEMY JAK

POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

SEO to nie pozycjonowanie stron

Co to jest seo? Pojęcie SEO to skrót od pierwszych liter angielskiego wyrażenia search engine optimization. Zwrot search engine oznacza wyszukiwarkę, a pojęcie optimization odnosi się do optymalizacji. SEO to w skrócie optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, czyli dostosowanie stron internetowych do ich odpowiedniego wyświetlania w wyszukiwarkach internetowych, aby dana strona znajdowała się wysoko w rankingach wyszukiwarek. Najpopularniejszą wyszukiwarką, pod którą najczęściej optymalizuje się strony internetowe jest Google.

Optymalizację strony przeprowadza się na dwa sposoby. Po pierwsze wprowadza się widoczne dla internautów zmiany w treści strony. Takie zmiany wprowadzane są pod kątem zamieszczenia słów kluczowych, dzięki którym użytkownicy mają zostać przekierowani na daną stronę. Po drugie działania związane z optymalizacją wiążą się także z wprowadzaniem zmian w kodzie witryny, które nie mają bezpośredniego wpływu na wygląd witryny internetowej.

Z kolei pozycjonowanie strony jest procesem, na który składają się wszystkie działania (również wspomniana optymalizacja), które mają umożliwić danej stronie internetowej osiągnięcie jak najlepszej (czyli jak najwyższej i stabilnej) pozycji w wyszukiwarkach po wpisaniu konkretnej frazy. Pozycjonowanie jest mocno zależne od optymalizacji, dzięki której możliwe jest dostosowanie treści, jak i innych elementów strony internetowej, tak aby była ona jak najbardziej widoczna dla robotów wyszukiwarki.

Jaka jest zależność między SEO a pozycjonowaniem strony?

Relację między pozycjonowaniem strony a SEO można więc określić jako: SEO zawiera się w pozycjonowaniu; pozycjonowanie jest pojęciem szerszym, a SEO należy do narzędzi, za pomocą których osiąga się cele pozycjonowania. SEO zajmuje się stroną techniczną serwisu – układem treści na stronie, budową kodu, natomiast na pozycjonowanie składa się również szereg innych działań oprócz wspomnianego już SEO.

Być może traktowanie SEO i pozycjonowania jako synonimicznych pojęć jest spowodowane takim samym celem, którzy przyświeca zarówno działaniom SEO, jak i pozycjonowania, a mianowicie osiągniecie wysokiej i stabilnej pozycji w wynikach wyszukiwania ukazanych przez wyszukiwarkę.

Co to jest SEO czyli szczegółowo o optymalizacji strony

Jak już wcześniej zostało wspomniane, na proces SEO składają się działania polegające na optymalizacji treści oraz optymalizacji kodu i struktury witryny internetowej.

Optymalizacja treści obejmuje czynności takie jak:

  • zamieszczenie unikalnej treści, odpowiadającej tematyce strony oraz zawierającej słowa kluczowe,
  • wyróżnienie treści poprzez stosowanie hierarchii nagłówków, pogrubienie, podkreślenie czy pochylenie,
  • odpowiednie zbudowanie menu strony, treści serwisu oraz innych elementów, które przyczyniają się do wewnętrznego linkowania serwisu.

Do czynności w zakresie kodu, jak i struktury strony natomiast zaliczają się:

  • przygotowanie witryny do standardów W3C, określających wytyczne tworzenia stron, tak aby poprawnie wyświetlały się użytkownikom i były dostępne na różnych urządzeniach,
  • poprawienie szybkości ładowania witryny poprzez zmniejszanie objętości kodu, ilości wczytywanych plików i optymalizację obrazów,
  • umożliwienie wyszukiwarkom wyszukiwanie witryny poprzez zastosowanie między innymi odpowiedniej hierarchii nagłówków (h1, h2, h3), metatagów, przyjaznych adresów URL.

Pozycjonowanie stron zawiera w sobie SEO

Raz jeszcze warto podkreślić, że pozycjonowanie strony zawiera w sobie szereg działań, które zmierzają do podniesienia strony w rankingach wyszukiwarki. Do tych działań zalicza się wspomniane już wcześniej działania SEO, link building, content marketing i analitykę internetową.

Link building, czyli spolszczone już linkowanie, podobnie jak SEO stanowi proces działań, a nie pojedyncze działanie. Celem linkowania jest zmotywowanie internautów do udostępniania oraz cytowania danej witryny internetowej na innych stronach, serwisach i portalach. Ideą linkowania jest także pozyskanie takich użytkowników, którzy będą interesowali się tematyką prowadzonej strony. Zaangażowani internauci są o wiele cenniejsi, gdyż sami z siebie będą starać się polecać daną stronę swoim znajomym, dlatego też niezmiernie ważny jest następny element pozycjonowania – content marketing. Nazywany inaczej marketingiem treści, polega na tworzeniu wartościowej dla użytkowników treści i jej promocji, w celu pozyskania klientów. Treścią reklamową w content marketingu może być tekst, obraz, infografika czy film. Aby pozycjonowanie było skuteczne, niezbędne jest regularne mierzenie osiąganych efektów i wprowadzanie na tej podstawie zmian, czym zajmuje się z kolei analityka internetowa.

Nieetyczne praktyki SEO czy pozycjonowania?

W Internecie pojawiają się co jakiś czas artykuły poświęcone nieetycznym środkom promowania własnej strony internetowej. Czy można więc powiedzieć, że niektórzy specjaliści marketingu internetowego stosują nieetyczne działania SEO czy pozycjonowania? Wiedząc już, że SEO wchodzi w skład działań związanych z pozycjonowaniem i rozróżniając oba pojęcia, można podsumować, że nieetyczne praktyki dotyczą zarówno działań związanych z procesem SEO, ale także są one związane z takimi działaniami pozycjonowania, które nie stanowią działań SEO. Nieetyczne praktyki mogą dotyczyć więc zarówno działań SEO, jak i pozycjonowania. Co może należeć do nieetycznych praktyk związanych z szeroko pojętym pozycjonowaniem? Na przykład nagromadzenie słów kluczowych, wymiana linków ze stronami o podobnej tematyce czy też dublowanie cudzej treści.

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

NAPISZ DO NAS

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Publikacja wpisu: 04/02/2015 oraz aktualizacja: 27/04/2017

Data dodania: 27/04/2017   Autor: Jakub Lisiecki

tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Gość pisze:

    Nie pamiętam, już jakiś czas temu pewien specjalista kłócił się, że SEO to to samo co pozycjonowanie. Ciekawie i dobrze wytłumaczone. Pozdrawiamy. I będziemy czytać i śledzić dalej.

  2. Paweł pisze:

    Bardzo ciekawy wpis. Trochę jest to mylące dla osób świeżych w tej branży. Przyznam, że takie rozdzielenie seo i pozycjonowania powodowało niezrozumienie przeze mnie wiele artykułów.

  3. Kuba pisze:

    Bardzo rzeczowy artykuł. Zawsze zastanawiałem się, na czym polega różnica, a teraz wiem.

  4. Trafna analiza. Odpowiedź na pytanie dlaczego ludzie trochę mieszają pojęcia może tkwić w tym, że ludzie nie oczekują żadnego SEO, tylko efektów osiąganych za pomocą pozycjonowania ( właśnie kółko 3 z lewej). Skoro mają wmawiane, że SEO jest niezbędne, to jednoznacznie kojarzą to z pozycjonowaniem.
    Na koniec można jeszcze wrzucić komplikator.
    Mając na prawdę źle skonstruowaną stronę, bez świeżych treści, można wypozycjonować ją poprzez linkowanie – na blogach, w katalogach.
    Jednak bez optymalizacji, to ciężko.
    P.S. szkoda, że tak mało follow linków na świecie

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to
Wygraj atrakcyjne nagrody!
Weź udział