Responsywna strona internetowa, czyli jaka?

W dobie, gdy jeden klient korzysta z wielu urządzeń do przeglądania Internetu – robi to zarówno na komputerze stacjonarnym, przenośnym oraz telefonie i tablecie, warto, aby nasza strona internetowa dostosowywała się automatycznie do wymogów każdego z tych urządzeń. Takie właściwości ma strona responsywna, która pozwoli użytkownikowi na sprawne i wygodne przeglądanie witryn internetowych na każdym urządzeniu, jakie posiada. Jakie zalety ma responsywność i kiedy w nią zainwestować?

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Responsywna strona internetowa

Czym jest responsywna strona internetowa?

Responsywna strona internetowa najprościej zostanie opisana jako właśnie strona, która automatycznie dostosowuje się do rozdzielczości konkretnego urządzenia. Dzięki temu nie trzeba tworzyć osobnej wersji strony dla komputerów i urządzeń mobilnych, w tym również coraz popularniejszych czytników e-booków. Można więc powiedzieć, że strona stworzona w technice RWD (ang. Responsive Web Design) jest uniwersalna, czyli na wszystkich nośnikach wyświetla się w ten sam sposób.

Dlaczego warto zadbać o to, by strona była responsywna?

Responsywna strona internetowa to przede wszystkim wygoda dla użytkowników Internetu. Takie rozwiązanie daje im możliwość pełnego wykorzystania możliwości każdego z urządzeń, z których korzystają na co dzień. Co istotne, responsywna strona www dostosowuje się nie tylko do urządzenia, ale i przeglądarki, z jakiej się korzysta – informacje o urządzeniu i przeglądarce są pobierane przez system, dzięki czemu strona automatycznie dostosowuje elementy niezbędne do funkcjonowania oraz te dodatkowe, takie jak grafika czy rodzaj czcionki. Dopasowywana jest też wielkość poszczególnych elementów. Sprawia to, że strona internetowa wyświetla się tak samo dobrze na urządzeniach z przeglądarką Chrome, Safari, Opera, Firefox czy Internet Explorer przy różnej rozdzielczości ekranu.

Przy tego typu stronach elementy, które są klikane na komputerze zamieniane są w elementy dotykowe dla urządzeń mobilnych. Oznacza to zmianę wielkości konkretnego punktu na stronie. Wersja na urządzenia mobilne często posiada też mniej grafik i elementów ozdobnych, tak żeby osoba korzystająca ze strony bez problemu i w krótkim czasie mogła znaleźć interesujące ją informacje.

Responsywna strona www to także duża korzyść dla właściciela serwisu. Jak to już zostało wcześniej wspomniane jest to rozwiązanie eliminujące konieczność tworzenia kilku wersji strony, dla różnych przeglądarek czy typów urządzeń. Pozwala to zaoszczędzić sporo pieniędzy, które można przeznaczyć np. na promocję lub rozwój firmy.

Warto pamiętać, że osoby surfujące po Internecie na urządzeniach mobilnych chętniej powrócą na stronę w pełni zoptymalizowaną do telefonu czy tabletu niż na tą, która nie jest stroną responsywną. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim dlatego, że korzystanie ze strony responsywnej jest o wiele wygodniejsze niż z klasycznej wersji strony internetowej, bez żadnych zmian.

Responsywność wpływa na SEO?

Na przestrzeni lat Google kładło coraz większy nacisk na “mobile-first” aktualizując swoje algorytmy, co dzisiaj w konsekwencji przekłada się na faworyzowanie responsywnych stron www. Jeżeli więc zainwestujesz w rozwiązania responsywne, które pozwolą na dopasowanie rozdzielczości strony www do każdego urządzenia, skorzysta na tym również Twoje SEO!

Duże znaczenie ma tutaj także użyteczność witryny. Szybkość strony, dostępność informacji i łatwiejsza nawigacja — to elementy, które możesz wzmocnić, dzięki responsywnemu zaprojektowaniu strony. Pamiętaj, że użyteczność przekłada się także na dłuższy czas spędzany na stronie przez użytkownika, a to jasny sygnał dla Google, że strona jest warta polecania w wynikach wyszukiwania.

Szybkość ładowania się strony to niewątpliwie czynnik, który ma wpływ na SEO. Responsywne strony ładują się szybciej, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. Dodatkowo to również czynnik, który może mieć wpływ na konwersję. Zadbaj o zadowolenie swoich użytkowników i pamiętaj, że strona powinna ładować się szybko i bez problemów.

Responsywne projektowanie stron usprawnia także indeksację. W dokumentacji i wytycznych od Google podkreśla się, że strony responsywne muszą zostać zaindeksowane przez Googlebota tylko raz. Algorytmy Google precyzyjnie rozpoznają i przypiszą odpowiednie właściwości stronie responsywnej podczas indeksowania i nie będą musiały sygnalizować istnienia osobnej strony mobilnej i strony w wersji na komputery.

Responsywna strona internetowa – czy ma wady?

Aby stworzyć responsywną stronę internetową potrzebny jest czas i doświadczenie. Minus pojawia się gdy chcemy obecną stronę internetową “przemienić” na responsywną. Przy tym działaniu należy liczyć się z wysokimi kosztami, które niestety często przewyższają stworzenie strony internetowej na nowo. Jest to dość nieopłacalne posunięcie, więc zaleca się, aby o responsywności strony myśleć już na etapie jej tworzenia. W innym przypadku, lepiej zaprojektować stronę od nowa lub zastanowić się nad wdrożeniem mobilnej wersji witryny internetowej.

Jak stworzyć responsywną stronę www?

Strona responsywna jest tworzona poprzez sprecyzowanie, jakie elementy mają się ładować dla poszczególnych rozdzielczości. Przykładowo wpisując wyrażenie @media screen and (min-width:800px) and (max-width:1280px) zaznaczymy, że dane elementy będą wyświetlane jedynie dla ekranów o szerokości ekranu, która mieści się między 800 a 1280 px. Wskazane elementy będą pomijane przy innych wymiarach.

Do tworzenia stron responsywnych warto wykorzystać specjalne aplikacje, które znacznie ułatwiają pracę. Dzięki nim można np. pobrać gotowe pliki typu .js czy .css, a później dołączyć je do strony internetowej. Na plikach tych można bazować przy tworzeniu własnych szablonów responsywnych. Takie działanie jest o wiele sprawniejsze niż tworzenie nowego szablonu od podstaw. Wybierając aplikację do tworzenia stron responsywnych najlepiej postawić na taką, która jest napisana przejrzyście i daje możliwość edycji źródła, a co za tym idzie dostosowania w pełni do indywidualnych potrzeb. Bardzo często, dobre aplikacje udostępniane są za darmo, co ma duże znaczenie dla osób zamawiających stronę.

Podstaw na responsywność!

Responsywne strony internetowe w dzisiejszych czasach stają się powoli koniecznością, gdyż urządzenia, na których korzystamy z Internetu są bardzo różnorodne. W zawiązku z tym warto zapoznać się bliżej z zasadami ich funkcjonowania i tworzyć je na potrzeby własnej działalności. Wówczas będziemy odbierani jako prawdziwi profesjonaliści ceniący sobie czas i uwagę potencjalnych klientów.

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.8/5 (198)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Kuba pisze:

    Dokładnie. Responsywność stron powinna być w dzisiejszych czasach już normą, a nie wyborem. Statystyki pokazują same jak wiele użytkowników przegląda obecnie internet za pośrednictwem urządzeń mobile.

  2. Antek pisze:

    Ciekawy artykuł i wnioski, szczególnie wyjaśnienie jak dzięki responsywności witryny można wpłynąć na poprawę jakości SEO. Więcej tak angażujących treści!