WYKONUJEMY DARMOWE AUDYTY SPRAWDŹ
 

Strona mobilna czy responsywna – porównanie

W poprzednich artykułach zaprezentowaliśmy szczegółowo czym jest strona mobilna i strona responsywna. W tym artykule porównamy oba rodzaje stron i postaramy się podpowiedzieć, która z nich będzie lepsza dla Ciebie.strona-responsywna-i-mobilna-porownanie1Wiele osób używa zamiennie tych dwóch określeń, jednak jest to błędne. Mimo wielu podobieństw oba rodzaje stron znacznie różnią się od siebie i posiadają zarówno wady jak i zalety. Która zatem będzie lepsza?

Czym się różni resposnywna strona www od mobilnej?

Dla przypomnienia napiszemy, że strony mobilne dedykowane są wyłącznie urządzeniom mobilnym – smartfonom, tabletom itp. Są to „lżejsze” wersje stron internetowych, które zawierają najważniejsze informacje i często okrojoną grafikę. Strona mobilna posiada także nieco inny adres niż strona desktopowa – z reguły pojawia się w nim litera „m” lub słowo „lajt”. Strona mobilna, jeśli jest dobrze skonfigurowana powinna automatycznie wyświetlać się na urządzeniach przenośnych. Jednak u dołu powinien znajdować się odnośnik do pełnej wersji. #wiemyjak

Responsywna strona z kolei dostosowuje się automatycznie do urządzenia oraz jego rozdzielczości – ta sama strona działa na urządzeniach stacjonarnych jak i mobilnych.

Jakie są zatem wady i zalety strony responsywnej i strony mobilnej? Oto porównanie najważniejszych funkcji:

  • wygląd strony – strona mobilna to dodatkowa wersja strony desktopowej, dlatego prawidłowo wyświetla się jedynie na urządzeniach mobilnych; responsywna strona się do niej dostosowuje;

  • adres www – w przypadku strony mobilnej adres jest inny niż adres strony desktopowej; responsywne strony www nie potrzebują dodatkowych adresów;

  • CMS – strona mobilna potrzebuje zazwyczaj odrębnego CMS niż jej wersja desktopowa; w przypadku responsywnej strony wystarczy jeden system do zarządzania treścią;

  • poruszanie się po stronie (nawigacja) – strony mobilne mają prostszą, a co za tym idzie łatwiejszą nawigację, w pełni dostosowaną do urządzeń mobilnych, responsywne strony www często mają bardziej skomplikowaną nawigacje a niektóre z elementów przy małych rozdzielczościach mogą być niewidoczne;

  • statystyki strony – w przypadku mobilnej wersji strony muszą być prowadzone oddzielnie od strony desktopowej, jeśli chodzi o stronę responsywną to statystyki są prowadzone tylko dla jednej domeny co ułatwia podejmowanie działań promocyjnych dla strony;

  • ciężar strony – mobilna wersja strony jest lżejszą, łatwiejszą do ładowania wersją strony desktopowej, strona responsywna przy odpowiedniej konfiguracji może być także bardzo „lekka”;

  • termin wykonania oraz koszt realizacji – dla stron mobilnych często istnieją gotowe szablony (np. WordPress) dzięki czemu ich wykonanie jest bardzo szybkie i stosunkowo tanie, responsywna strona jest droższa, jej realizacja trwa dłużej, jednak trzeba pamiętać, że są one dostosowywane do rozdzielczości wielu urządzeń.

Mobilna wersja strony czy responsywna?

Wbrew pozorom odpowiedź nie jest taka prosta. Dużo zależy do budżetu oraz docelowych odbiorców strony. Jeżeli przykładowo zależy nam w głównej mierze na właścicielach urządzeń mobilnych i jednocześnie nie chcemy gruntownie przebudowywać strony desktopowej to lepszym rozwiązaniem będzie mobilna wersja strony. Wersja mobilna będzie też dobrym rozwiązaniem, gdy strona desktopowa jest dość świeża lub w ostatnim czasie zainwestowano w nią dużo pieniędzy.

W przypadku zakładania nowego serwisu lepiej od razu inwestować w responsywną stronę. Takie rozwiązanie będzie dobre dla dużych, bardzo dynamicznych serwisów. W takich przypadkach częste aktualizowanie dwóch wersji strony byłoby czasochłonne oraz mało opłacalne. A przecież, aby przyciągnąć nowych odbiorców strona musi być cały czas aktualna. Trzeba też pamiętać o tym, że strony responsywne są lepiej postrzegane przez Google, co równa się z lepszą pozycją w tej wyszukiwarce.

Obecnie około 30% stron to responsywne strony www, jednak widząc szybki wzrost użytkowników urządzeń mobilnych – wiele osób posiada kilka rodzajów takich urządzeń, można przewidzieć, że to właśnie strony responsywne niedługo zawładną rynkiem.

Bezsprzeczne jest, że mobilna wersja strony jest koniecznością, również za sprawą mobile-first indexing, które powoli wdraża Google. W nowym indeksie „najpierw mobile” Google będzie ustalało pozycję stron w SERPach na podstawie zawartości mobilnej strony. Pozycjonowanie stron desktopowych nie zapewni nam już widoczności w mobilnych wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcemy docierać do użytkowników mobilnych, którzy generują bardzo zbliżony ruch co użytkownicy desktopa, musimy koniecznie zainwestować w mobilną lub responsywną wersję strony.

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

POZNAJ OFERTĘ

Publikacja wpisu: 13/01/2015 oraz aktualizacja: 18/11/2016

18/11/2016
Jakub Lisiecki

Udostępnij:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Tomasz pisze:

    „treść – na stronie mobilnej można umieścić wybrane treści np. najważniejsze informacje plus dane kontaktowe, w przypadku strony responsywnej nie ma takiej możliwości i zawarte są na niej wszystkie informacje, co może przeszkadzać na bardzo małych ekranach;”

    Powyższy punkt jest błędny gdyż na stronie responsywnej można włączyć lub wyłączyć wyświetlanie każdego elementu w zależności od rozdzielczości.

  2. Kamil Nawara pisze:

    Bardzo przydatne porównanie. Jako osoba nie będąca do końca w temacie, doceniam takie artykuły. Firma, która będzie przygotowywać nam nową stronę, zwróciła uwagę na konieczność posiadania strony mobilnej i próbuję dokształcić się w tym zakresie żeby wybrać między stroną responsywną a oddzielną stroną mobilną.

  3. Piotr Wrzosek pisze:

    No świetnie wstrzeliliście się z tematem biorąc pod uwagę nowy indeks mobilny google. Na forum pozycjonowania trwa dyskusja jak to będzie z pozycjonowaniem responsywnej strony. Jestem ciekaw pierwszych efektów indeksu.

  4. Bardzo dobre zestawienie. Osobiście uważam, że strony responsywne wygrywają nad mobilnymi i w niedalekiej przyszłości będą standardem. Chociażby przez wytyczne Google i mobile first indexing.

  5. Łukasz pisze:

    Według mnie najlepszą opcją jest stworzenie witryny w oparciu o motyw responsywny, chyba że kierujemy ruch głównie z urządzeń mobilnych – wtedy może rzeczywiście wersja stricte mobilna ma sens.

  6. Rafał pisze:

    Dzięki za solidną porcję wiedzy. Właśnie szukam sposobu jak by tu przerobić swoją stronę na responsywną.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to