Czy hasła optymalizacja i pozycjonowanie są nierozłączne?

Każdy specjalista SEO wie, że pozycjonowanie i optymalizacja nie są synonimicznymi wyrażeniami. W poprzednich artykułach pisaliśmy o tym, czym dokładnie różnią się hasła optymalizacja i pozycjonowanie. Wspomnieć należy, że optymalizacja polega na dostosowaniu witryny pod kątem wymagań wyszukiwarki, by wyświetlała się ona poprawnie na ekranie użytkownika. Przeprowadzane są więc zmiany w kodzie strony oraz dostosowywane są publikowane treści (zwraca się uwagę na zawartość słów kluczowych, nagłówki, opisy). Z kolei pozycjonowanie polega na przeprowadzeniu szeregu dodatkowych działań, które mają przyczynić się do osiągnięcia wysokiej i stabilnej pozycji w wynikach wyszukiwania pod określone frazy wpisywane przez internautę. W ramach pozycjonowania stosowany jest np. link building.

O to, aby strony osiągały stabilne pozycje najczęściej dbają specjaliści SEO, którzy przeprowadzają optymalizację i pozycjonowanie jako dwa nierozłączne procesy, mające wpływ na osiągnięcie stałej widoczności w wyszukiwarce. Okazuje się jednak, że funkcjonują w sieci takie strony czy serwisy internetowe, które nie będąc zoptymalizowane, osiągnęły wysokie pozycje. Czyżby więc optymalizacja i pozycjonowanie nie były ze sobą, aż tak mocno związane? Można osiągnąć wysoką skuteczność, objawiającą się wysoką pozycją w wyszukiwaniu pod słowa kluczowe,  wyłącznie pozycjonowaniem? Wyjaśnijmy się dlaczego zdarza się czasami tak, że niezoptymalizowana strona osiągnęła wysoka pozycję.

Czy pozycjonowanie i optymalizacja są nierozłączne?

Click – Through Rate, czyli wysoki współczynnik klikalności

Roboty działające w wyszukiwarce Google zwracają uwagę na współczynnik klikalności. Im większa jest wartość click – through rate danej strony, tym adres witryny może zostać umieszczony wyżej w wynikach wyszukiwania pod słowa kluczowe. Oczywiście zazwyczaj wysoka wartość tego współczynnika nie wystarczy, aby strona objęła wysoką pozycję. Algorytmy sprawdzają również, czy witryna jest ciekawa dla użytkownika, ile czasu użytkownik na niej spędził i czy od razu internauta nie wcisnął przycisku wstecz, aby powrócić do wyników wyszukiwania. To wszystko decyduje o tym, jak strona jest pozycjonowana.

Zdarza się jednak, że dzięki wysokiemu współczynnikowi klikalności oraz niskiej liczbie odrzuceń, strony które nie są dobrze zoptymalizowane znalazły się wyżej w wynikach wyszukiwania. Warto zatem zadbać o to, żeby współczynnik klikalności był wysoki, a liczba odrzuceń niska. Oczywiście w większości przypadków sam wysoki współczynnik klikalności nie sprawi, że Twoja strona osiągnie topowe pozycje, a co za tym idzie pozycjonowanie i optymalizacja nie będą Ci potrzebne.

Długość życia witryny ma znaczenie

Okazuje się, że długość funkcjonowania witryny w sieci również ma znaczenie. Możesz spotkać się z sytuacją, gdzie starsze witryny, które są dostępne w internecie od co najmniej kilkunastu lat, uzyskują lepsze wyniki wyszukiwania pomimo tego, że nie są na bieżąco optymalizowane i pozycjonowane. Wynikać może to z tego, że twórca takiej witryny od samego początku dbał o jej pozycjonowanie i optymalizacjędostosowywał stronę do standardów powszechnych wyszukiwarek. Po osiągnięciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania pod słowa kluczowe oraz zdobyciu grona stałych klientów czy użytkowników serwisu, twórca mógł zaprzestać modernizacji serwisu, wychodząc z założenia, że nowi internauci będą wchodzić na stronę poprzez polecenia, sztukę marketingu szeptanego czy renomę danej witryny. Przy nie zbyt silnej konkurencji taka strona może się przez pewien czas utrzymywać na wyższych pozycjach niż inne na bieżąco optymalizowane strony. Oczywiście jeśli taka strona zaprzestanie jakichkolwiek działań to konkurencja prędzej czy później ją wyprzedzi.

Niska konkurencja

Kolejnym powodem znalezienia się niezoptymalizowanej strony na wysokich pozycjach w wyszukiwarce może być niska konkurencja, bądź jej brak. Może się zdarzyć tak, że wpiszesz jakieś mniej popularne hasło i na samej górze pojawi się strona dla której hasła pozycjonowanie i optymalizacja są zupełnie obce. Jeśli jest to niszowa branża, w której funkcjonuje zaledwie kilka firm nie potrzebują one ze sobą walczyć o czołowe pozycje.

Wysoka jakość publikowanych treści

Google stworzyło algorytm, który pozwala badać jakość materiałów i artykułów znajdujących się na stronach internetowych. Algorytm o nazwie Panda pozwala określić, czy treści w danym serwisie są unikalne, a może zduplikowane. Panda ocenia także, czy strona zawiera zbyt dużo słów kluczowych i jest nastawiona tylko na pozycjonowanie czy przekazuje użytkownikowi wartościowe i merytoryczne treści.

Okazuje się, że witryny, które zawierają wysokie jakościowo treści mogą znaleźć się wyżej w rankingu, mimo braku dobrze wykonanej optymalizacji. Dzisiaj wraca się do idei tworzenia wysokiej jakości treści. Wartościowe artykuły przyciągają internautów oraz są dobrze oceniane przez algorytm Panda. Jeśli nasza strona jest dobrze zoptymalizowana ale zawiera bardzo słabe treści, albo treści jest zduplikowana to witryna konkurencji mimo braku optymalizacji może znaleźć się wyżej. Warto zatem poza hasłami pozycjonowanie i optymalizacja dodać hasło content marketing.

Czy zatem pozycjonowanie i optymalizacja nie są potrzebne by osiągnąć wysoką pozycję?

Oczywiście, zdarza się tak, że strony niepozycjonowane i nawet nie zoptymalizowane znajdą się na wysokich pozycjach, jednak nie jest to reguła. Im większa konkurencja tym trudniej o taką sytuację. Powyżej przedstawiliśmy kilka powodów, które mogą spowodować, że strona bez optymalizacji osiągnie wysoką pozycję. W większości przypadków, gdzie występuje większa konkurencja na szczycie znajdziemy jednak strony bardzo dobrze zoptymalizowane pod wytyczne Google.

 

Wiemy jak ważna jest profesjonalnie przeprowadzona optymalizacja strony. Nasi eksperci wykonują ją w ramach usługi KOP = stabilne pozycje. Dowiedz się więcej>>

Komentarze

Dodaj komentarz

x

ZAMÓW WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak