Co to jest content marketing i jakie oferuje korzyści?

Osoby pracujące w marketingu nie tylko zajmują się tworzeniem chwytliwych haseł reklamowych oraz sloganów, które mają zachęcić klientów do nabycia określonego produktu firmy. Z jednej strony w działach marketingu powstają bogate i rozbudowane kampanie promocyjne, a z drugiej strony wykorzystuje się content marketing, który zwraca uwagę na konieczność zawierania z klientem długoterminowych relacji w celu zdobycia jego zaufania, lojalności.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Content marketing - co tworzysz dla klienta?

Poprzez treści skierowane do klientów, możemy stworzyć z nimi silną więź i zyskać w nich aktywnych zwolenników marki, którzy zaczną ją samodzielnie promować. Na czym dokładnie polega marketing treści, content marketing co to jest i jakich efektów należy się spodziewać po prawidłowo przeprowadzonych działaniach wchodzących w jego zakres?

Od początku co to jest content marketing?

Content marketing w języku polskim określany jest jako marketing treści i jest to rodzaj strategii marketingowej w sieci wykorzystywanej w celu pozyskania stałego grona klientów. W ramach tej strategii podejmowane są działania polegające na publikacji i promocji wartościowych treści dla określonego segmentu klientów – grupy odbiorców. Na pytanie, co to jest content marketing, można odpowiedzieć, że nie jest on jednostronnym przekazem reklamowym, ale przedsięwzięciem, które ma doprowadzić do budowania długotrwałych i intensywnych, z czasem opartych na emocjach relacji z wybraną grupą klientów.

Podstawowe działania marketingu treści sprowadzają się do:

  • tworzenia i publikowania interesujących treści,
  • przyciągnięcia uwagi wybranej grupy klientów,
  • budowania zaangażowania oraz lojalności tejże grupy klientów.

Content marketing polega więc na tworzeniu rozmaitych treści i rozpowszechnianiu ich w sieci. Treści mogą przybierać różną formę – artykułów, filmików, webinariów, prezentacji multimedialnych, wykresów czy grafik. Duże znaczenie przybiera forma publikowanych treści, ale ważna jest także sama treść i merytoryczna zawartość tego typu działań. Oczywiście content marketing jest realizowany także poza internetem. Wartościowe treści mogą być dostarczane klientom za pomocą prasy branżowej, gazetek, folderów czy ulotek. Sprawdź: Jak zwiększyliśmy ruch o 485,88% dzięki content marketingowi? My chcielibyśmy w dużej mierze skupić się jednak na content marketingu w przestrzeni online!

Dystrybucja treści

Content marketing nie istniałby bez dobrze poprowadzonej dystrybucji. Można nawet stwierdzić, że stworzenie dobrej jakości tekstu czy grafiki to dopiero połowa sukcesu. Niezwykle ważnym aspektem jest dobranie odpowiednich kanałów dystrybucji do typu contentu oraz grupy docelowej, która ma te treści odbierać. Do wyboru jest nieskończona liczba możliwości, od postów w social media, przez mailing po newslettery czy ebooki. Więcej informacji na temat dystrybucji treści w internecie dostępne w naszym artykule: Jak promować stronę internetową.

Co łączy content marketing i SEO?

Wysoka jakość treści jest dla Google ważnym czynnikiem rankingowym wpływającym na widoczność strony w wyszukiwarce i nie pozostaje bez wpływu na SEO i pozycjonowanie stron www. Content marketing wykorzystuje naturalne linkowanie, które wpływa na pozycje strony w wynikach wyszukiwania.

Działania łączące SEO i content marketing, zajmują sporą ilość czasu, jednak umiejętne ich zastosowanie sprawia, że przynoszą długotrwałe efekty. Jak materiały optymalizuje się pod wyszukiwarkę?

  • Wszystkie materiały pisane takie jak artykuły sponsorowane, opisy produktów i usług, wpisy blogowe, teksty na stronie firmowej itd. W tej kategorii idealnie sprawdzi się SEO copywriting;
  • Content graficzny, czyli wszystkiego rodzaju grafiki, infografiki, wykresy, gify czy filmy. Tutaj największą uwagę należy skupić na poprawnej optymalizacji;
  • Interaktywny content, na który składają się wielowymiarowe zdjęcia i filmy, quizy, czaty na żywo czy wirtualne sondy. Ta forma content marketingu staje się coraz bardziej popularna.

Content marketing a marketing wirusowy

Marketing wirusowy ma na celu budowanie wartościowej marki danego produktu, usługi bądź firmy poprzez przeprowadzenie takich działań, które zachęcą odbiorców do samodzielnego przekazywania informacji o danej marce, usłudze, produkcie bądź firmie. Skuteczność marketingu wirusowego jest bardzo wysoka, gdyż jego idea opiera się na rekomendacjach i poleceniach. Gdy nasz znajomy mówi nam, że dany produkt jest wart swojej ceny, a jego jakość jest zadowalająca, to mu ufamy i z chęcią skorzystamy z danego produktu. Jeśli nam także przypadnie do gustu, to sami postaramy się także o jego rozpowszechnienie.

Content marketing działa na podobnej zasadzie co marketing wirusowy. Poprzez publikowanie wartościowych treści, specjaliści od marketingu starają się nakłonić klientów, aby skorzystali z produktów danej firmy, uznali jej ofertę za wartościową oraz polecili ją kolejnym znajomym. Im wartościowsze dla odbiorcy treści tym większa szansa na dalsze się ich rozprzestrzenienie.

Content marketing podstawą w tworzeniu strategii sklepów internetowych

Dlaczego content marketing jest tak ważnym aspektem dla e-commerce? Jak efektywnie wykorzystać content marketing w sklepie internetowym? Wiemy już, że ma on ogromny wpływ na działania SEO. Dzięki odpowiednio dopasowanej treści, zawierającej wybrane słowa kluczowe, jesteśmy w stanie poprawić swoje pozycje w wynikach wyszukiwania tak, aby użytkownicy internetu trafiali prosto na naszą stronę internetową. W czym jeszcze content może pomóc e-commerce? Przede wszystkim w budowaniu wizerunku eksperta, zaufanej marki, która wie jakie produkty i o jakiej jakości oferuje. Odpowiednie opisy produktów, czy usług również zachęcają potencjalnych klientów do kupna. Content marketing pozwala również na zwiększenie ruchu na stronie, zwiększenie współczynnika konwersji oraz wyróżnienie się spośród innych sklepów.

Narzędzia wykorzystywane w ramach marketingu treści

W zależności od segmentu klientów, do jakiego dane przedsiębiorstwo zamierza dotrzeć, stosuje się różnego rodzaju techniki dedykowane dla działań content marketingowych. Chcąc w sposób skuteczny dotrzeć do danej grupy klientów i dobrać odpowiednie dla niej treści, należy w pierwszym etapie przeanalizować, jakimi cechami się ta grupa charakteryzuje, z jakich mediów korzysta, jakie są jej zainteresowania czy sposoby spędzania wolnego czasu. W następnym kroku można wybrać jedno bądź kilka narzędzi, za pośrednictwem których będą przekazywane treści.

Dzięki badaniu IAB Polska, wiemy, że najczęściej używane narzędzia content marketingu prezentują się następująco:Wykres - narzędzia do content marketingu wg IAB
Źródło: dane z badania IAB Polska

Materiały kontekstowe: poradnik, opisy produktów lub usług, infografiki, galerie zdjęć, artykuły, raporty, wideo, konkursy, quizy, sondaże, wydarzenia, stadium przypadku, testimoniale.

Materiały interaktywne: mikrostrony, widgety, gry, aplikacje.

Materiały mailingowe: e-mail, newslettery, katalogi, foldery, e-booki, e-magazyny.

Materiały na potrzeby social media: memy, posty, vlogi, blogi.

Jak efektywnie wdrożyć content marketing w firmie?

Podstawą działań jest stworzenie odpowiednio dopasowanej dla Twojego biznesu strategii marketingowej. Musisz zdecydować się jaki rodzaj treści chcesz publikować i jakie kanały dystrybucji chcesz do ów publikacji wykorzystać. Może firmowy blog? A może przedstawienie życia w firmie w social mediach? Wybór należy do Ciebie.

Pamiętaj, że content to nie tylko treść pisana. Są to również grafiki, czy filmiki, które mogą uatrakcyjnić obraz Twojej strony internetowej. Jeśli nie do końca czujesz, że temat jest Ci bliski i poradzisz sobie sam, zawsze możesz zwrócić się do specjalisty, który pomoże odpowiednio dopasować strategię, a copywriter stworzy dla Ciebie unikatowe treści, które wyróżnią Twój biznes na tle konkurencji. Pamiętaj, że nie musisz wszystkiego tworzyć sam, czasem warto skorzystać z pomocy doświadczonych osób, dla których praca z contentem jest codziennością.

Content marketing co to oznacza dla przedsiębiorstwa?

Organizacje, które chcą dotrzeć do wybranej grupy klientów, najczęściej wykorzystują trzy rodzaje narzędzi marketingu treści. Jest to publikowanie artykułów na własnej stronie internetowej, przeprowadzanie działań promocyjnych za pomocą portali społecznościowych, a coraz częściej tworzenie autorskich filmików wideo. Publikowane treści najczęściej dotyczą porad odnoszących się do użytkowania produktów, ich naprawy, konserwacji. Za pośrednictwem filmów wideo przedsiębiorstwa starają się także ukazać możliwości i funkcje produktu, zakres jego zastosowania, a także inne cechy użytkowe, jak kształt czy wielkość. Bardzo popularne jest także tworzenie treści, które mają wpłynąć na nawyki klienta i zmianę prowadzonego stylu życia. Na przykład przedsiębiorstwa tworzące gadżety liczące kroki i ilość spalonych kalorii, często prowadzą blogi, za pośrednictwem których zamieszczają porady dotyczące żywienia czy sposobów na efektywny trening.

content marketing

Co można zyskać dzięki content marketingowi?

Content marketing pozwala na uzyskanie trzykrotnie większej liczby leadów w porównaniu do działań opierających się na tradycyjnym marketingu. Według ContentStream klient, zanim zdecyduje się na zakup danego produktu,  korzysta z 11 źródeł pozwalających zdobyć informacje o produkcie. Dzięki marketingowi treści możliwe jest szybsze budowanie relacji z klientem oraz pozyskiwanie klientów poprzez informacje, których właśnie poszukują. Bardzo istotną korzyścią jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz skojarzeń związanych z marką danego produktu. 82 proc. konsumentów, po zetknięciu się z treściami content marketingowymi, bardziej pozytywnie postrzega daną firmę. Do czego to zmierza?

  • do wzrostu zasięgów – Twoja strona internetowa będzie pojawiała się w TOP wynikach wyszukiwania, a dzięki temu osiągniesz większy ruch;
  • do wzrostu sprzedaży i liczby lojalnych klientów – dzięki content marketingowi, który dostarczy odpowiednie treści na Twoją stronę, zachęcisz klientów do skorzystania z Twojej oferty i pomożesz im w dokonaniu decyzji zakupowych.

A jak Wy wykorzystujecie content marketing?

#wiemyjak jak pozycjonować Twoją stronę

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.6/5 (136)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Bartek pisze:

    Content jest teraz wszędzie. Na blogu, forach, mediach społecznościowych. Bez treści nie ma przekazu. Ciekawe czy są jeszcze firmy nie korzystające z tego narzędzia marketingowego choć w znikomym stopniu

  2. Iza pisze:

    To prawda, że content jest teraz bardzo ważnym obszarem działań wspierającym SEO. Dobre treści, z dobrym przekazem mogą warunkować wzrosty, nie tylko w sprzedaży. Fajny artykuł :)

  3. Mateusz Rus pisze:

    Wielkie dzięki za tego typu artykuły! :)

    Pozdrawiam, Mateusz.

  4. Patryk pisze:

    Warto poświęcać dużo uwagi jakości materiałów, które publikujemy, ale ostatno google nie ułatwia użytkownikom wyszukiwania oryginalnych tresci :/

  5. Emil pisze:

    Jestem ciekawy, kto w dzisiejszych czasach w ogóle NIE korzysta, choć trochę, z content marketingu :D

  6. Agnieszka pisze:

    Warto wspomniec jeszcze o monitorowaniu treści, które się udostepnia, zeby moc mierzyc efekty :)

  7. Radosław pisze:

    No niby działa jak marketing wirusowy, ale to wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. Szansa na udaną akcję, moim zdaniem, jest niewielka, a częsciej w obieg idą jakieś treści o wpadkach marek, a nie wartościowy content.

  8. zofia pisze:

    super artykuł, ląduje w zakładkach

  9. Kasia pisze:

    Dzięki za ten artykuł! :)

  10. Bartek pisze:

    Marketing treści to podstawa w budowaniu relacji z klientami.

  11. Ania pisze:

    Fajny, treściwy artykuł :) Myslę, że marketing treści jeszcze długo pozostanie najważniejszym elementem w relacji z klientem.

  12. Weronika pisze:

    Bardzo ciekawy artykuł. Content marketing jest znaczącym elementem kampanii e-marketingowych. Publikowanie wartościowych treści bardzo pozytywnie wpływa bowiem na promocję przedsiębiorstw w sieci. Dlatego też często na stronie internetowej firmy pojawia się blog pełen ciekawych branżowych artykułów. Interesujące treści publikowane są również z innych lokalizacjach, o czym z resztą wspomniano w artykule.

  13. Przemek pisze:

    O tak, ostatnio wszędzie się mówi o content marketingu. Nic dziwnego, kolejne zmiany algorytmów Google coraz bardziej odpuszczają typowo techniczne SEO na rzecz jakości contentu. Bardzo mnie cieszą te zmiany, obecnie dużo łatwiej jest znaleźć wartościowe informacje w internecie.

  14. Katarzyna pisze:

    A jakie są średnie koszty wykorzystania content marketingu w firmie?

    • Agata Strzębska EACTIVE pisze:

      Pani Katarzyno, na strukturę kosztów content marketingu składa się kilka elementów, a te z kolei są różne w zależności od potrzeby firmy, branży czy konkurencji. Bez szczegółowych danych nie da się wprost określić kosztów. Z pewnością należy wziąć pod uwagę koszty przygotowania strategii content marketingowej, koszt tworzenia contentu, jego promocji jak i środki na kontrolę i mierzenie efektów prowadzonych działań. Jeżeli chciałaby Pani uzyskać więcej szczegółów, prosimy o kontakt w tej sprawie poprzez formularz kontaktowy na naszej stronie. Pozdrawiamy!:)

  15. Marcin pisze:

    Dużo ostatnio się pisze o tym content marketingu. Jednak równie dużo powinno się pisać o jego promocji, ponieważ nie wystarczy napisać wartościowy tekst i czekać by sam rozniósł się po wirusowo internecie.

    • Klaudia Witek EACTIVE pisze:

      Oczywiście samo napisanie wartościowych treści to często za mało. Musimy jeszcze pomyśleć o ich promocji, aby dotarły do naszej grupy docelowej. Content marketing to połączenie tworzenia wartościowych treści i ich dystrybucji o czym niejednokrotnie wspominaliśmy na naszym blogu ;)