Co to jest content marketing i jakie oferuje korzyści?

Pozycjonowanie (SEO) stron

Osoby pracujące w marketingu nie tylko zajmują się tworzeniem chwytliwych haseł reklamowych oraz sloganów, które mają zachęcić klientów do nabycia określonego produktu firmy. Z jednej strony w działach marketingu powstają bogate i rozbudowane kampanie promocyjne, a z drugiej strony podejmowane są działania z zakresu content marketingu, które zwracają uwagę na konieczność zawierania z klientem długoterminowych relacji w celu zdobycia jego zaufania, lojalności. Silne więzi z klientami pozwalają zwiększyć przychody przedsiębiorstwa ze sprzedaży, gdyż klienci stają się aktywnymi zwolennikami danej marki i zaczynają ją samodzielnie promować. Na czym polega content marketing i jakich efektów należy się spodziewać po prawidłowo przeprowadzonych działaniach wchodzących w jego zakres?

Od początku co to jest content marketing?

Content marketing w języku polskim określany jest mianem marketingu treści i jest to rodzaj internetowej strategii marketingowej wykorzystywanej w celu pozyskania stałego grona klientów. W ramach tej strategii podejmowane są działania polegające na publikacji wartościowych treści dla określonego segmentu klientów – grupy odbiorców. Content marketing nie jest jednostronnym przekazem reklamowym, ale przedsięwzięciem, które ma doprowadzić do budowania długotrwałych i intensywnych, z czasem opartych na emocjach relacji z wybraną grupą klientów.

Podstawowe działania marketingu treści sprowadzają się do:
– tworzenia i publikowania interesujących treści,
– przyciągnięcia uwagi wybranej grupy klientów,
– budowania zaangażowania oraz lojalności tejże grupy klientów.

Content marketing polega więc na tworzeniu rozmaitych treści i rozpowszechnianiu ich w internecie. Treści mogą przybierać różną formę – artykułów, filmików, webinariów, prezentacji multimedialnych, wykresów czy grafik. Duże znaczenie przybiera forma publikowanych treści, ale ważna jest także sama treść i merytoryczna zawartość tego typu działań. Oczywiście content marketing jest realizowany również poza internetem. Wartościowe treści mogą być dostarczane klientom za pomocą prasy branżowej, gazetek, folderów czy ulotek.

Content marketing a marketing wirusowy

Marketing wirusowy ma na celu budowanie wartościowej marki danego produktu, usługi bądź firmy poprzez przeprowadzenie takich działań, które zachęcą odbiorców do samodzielnego przekazywania informacji o danej marce, usłudze, produkcie bądź firmie. Skuteczność marketingu wirusowego jest bardzo wysoka, gdyż jego idea opiera się na rekomendacjach i poleceniach. Gdy nasz znajomy mówi nam, że dany produkt jest wart swojej ceny, a jego jakość jest zadowalająca, to mu ufamy i z chęcią skorzystamy z danego produktu. Jeśli nam także przypadnie do gustu, to sami postaramy się także o jego rozpowszechnienie.

Content marketing działa na podobnej zasadzie co marketing wirusowy. Poprzez publikowanie wartościowych treści, specjaliści od marketingu starają się nakłonić klientów, aby skorzystali z produktów danej firmy, uznali jej ofertę za wartościową oraz polecili ją kolejnym znajomym. Im wartościowsze dla odbiorcy treści tym większa szansa na dalsze się ich rozprzestrzenienie.

Narzędzia wykorzystywane w ramach marketingu treści

W zależności od segmentu klientów, do jakiego dane przedsiębiorstwo zamierza dotrzeć, stosuje się różnego rodzaju techniki dedykowane dla działań podejmowanych w ramach content marketingu. Chcąc w sposób skuteczny dotrzeć do danej grupy klientów, należy więc w pierwszym etapie przeanalizować, jakimi cechami się ta grupa charakteryzuje, z jakich mediów korzysta, jakie są jej zainteresowania czy sposoby spędzania wolnego czasu. W następnym kroku można wybrać jedno bądź kilka narzędzi, za pośrednictwem których będą przekazywane treści.

Content Marketing Institute przeprowadził badanie dotyczące najczęściej używanych narzędzi content marketingu przez amerykańskich marketerów. Wyniki badania przedstawiają się następująco:

Narzędzia Content Marketingu

 

Z czego najczęściej korzystają przedsiębiorstwa?

Organizacje, które chcą dotrzeć do wybranej grupy klientów, najczęściej wykorzystują trzy rodzaje narzędzi marketingu treści. Jest to publikowanie artykułów na własnej stronie internetowej, przeprowadzanie działań promocyjnych za pomocą portali społecznościowych, a coraz częściej tworzenie autorskich filmików wideo. Publikowane treści najczęściej dotyczą porad odnoszących się do użytkowania produktów, ich naprawy, konserwacji. Za pośrednictwem filmów wideo przedsiębiorstwa starają się także ukazać możliwości i funkcje produktu, zakres jego zastosowania, a także inne cechy użytkowe, jak kształt czy wielkość. Bardzo popularne jest także tworzenie treści, które mają wpłynąć na nawyki klienta i zmianę prowadzonego stylu życia. Na przykład przedsiębiorstwa tworzące gadżety liczące kroki i ilość spalonych kalorii, często prowadzą blogi, za pośrednictwem których zamieszczają porady dotyczące żywienia czy sposobów na efektywny trening.

Co można zyskać?

Content marketing pozwala na uzyskanie trzykrotnie większej liczby leadów w porównaniu do działań opierających się na tradycyjnym marketingu. Według ContentStream klient, zanim zdecyduje się na zakup danego produktu,  korzysta z 11 źródeł pozwalających zdobyć informacje o produkcie. Dzięki marketingowi treści możliwe jest szybsze budowanie relacji z klientem poprzez informacje, których on właśnie poszukuje. Bardzo istotną korzyścią jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz skojarzeń związanych z marką danego produktu. 82 proc. konsumentów, po zetknięciu się z treściami content marketingowymi, bardziej pozytywnie postrzega daną firmę.

#wiemyjak prowadzić content marketing

WYŚLIJ zapytanie

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

#wiemyjak

Data dodania: 07/07/2015   Autor: Jakub Lisiecki

tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Marcin pisze:

    Dużo ostatnio się pisze o tym content marketingu. Jednak równie dużo powinno się pisać o jego promocji, ponieważ nie wystarczy napisać wartościowy tekst i czekać by sam rozniósł się po wirusowo internecie.

  2. Klaudia Witek EACTIVE pisze:

    Oczywiście samo napisanie wartościowych treści to często za mało. Musimy jeszcze pomyśleć o ich promocji, aby dotarły do naszej grupy docelowej. Content marketing to połączenie tworzenia wartościowych treści i ich dystrybucji o czym niejednokrotnie wspominaliśmy na naszym blogu 😉

  3. Katarzyna pisze:

    A jakie są średnie koszty wykorzystania content marketingu w firmie?

  4. Agata Strzębska EACTIVE pisze:

    Pani Katarzyno, na strukturę kosztów content marketingu składa się kilka elementów, a te z kolei są różne w zależności od potrzeby firmy, branży czy konkurencji. Bez szczegółowych danych nie da się wprost określić kosztów. Z pewnością należy wziąć pod uwagę koszty przygotowania strategii content marketingowej, koszt tworzenia contentu, jego promocji jak i środki na kontrolę i mierzenie efektów prowadzonych działań. Jeżeli chciałaby Pani uzyskać więcej szczegółów, prosimy o kontakt w tej sprawie poprzez formularz kontaktowy na naszej stronie. Pozdrawiamy!:)

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to